سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آشنایی با انواع تحقیق در پایان نامه علوم انسانی

آشنایی با انواع تحقیق در پایان نامه علوم انسانی

فرآیند روش تحقیق در پایان نامه علوم انسانی شامل چند مرحله مشخص است که با توجه به نوع تحقیق به دسته بندی های متفاوتی تقسیم می شود. پژوهشگران انواع تحقیق در پایان نامه علوم انسانی را با توجه به نوع هدف و روش جمع آوری اطلاعات، بخش بندی می کنند. در ادامه با انواع تحقیق در پایان نامه رشته های علوم انسانی آشنا می شویم.

دسته بندی انواع تحقیق در پایان نامه علوم انسانی

تحقیقات علمی در پایان نامه علوم انسانی بر اساس نوع هدف، به پژوهش های بنیادی و کاربردی دسته بندی می شوند.

هدف از انجام چنین پژوهش هایی توسعه و گسترش مرزهای دانش است. چنین تحقیقاتی زمان بر و هزینه بر است و به طور معمول در مراکز علمی و دانشگاهی انجام می شود.

در تحقیقات بنیادی تجربی با استفاده از آزمایش، مشاهده، مصاحبه و روش های تجربی به کسب داده ها و اطلاعات اولیه پرداخته می شود. در تحقیقات بنیادی نظری با کاربرد روش کتابخانه ای به گردآوری داده ها می پردازند. البته با جمع آوری داده ها، پژوهشگران باید با استفاده از تکنیک های آماری و اصول نظری پذیرفته شده، به تجزیه و تحلیل اطلاعات بپردازند.

از مشخصات این نوع تحقیقات در پایان نامه علوم انسانی می توان به موارد زیر اشاره کرد: برای رفع نیازهای بشر و بهبود سطح معیارهای زندگی انجام می شود. نسبت به تحقیقات بنیادی در زمان کمتری انجام می شود و درآمدزا محسوب می شود و به طور معمول، در سازمان های خصوصی و دولتی، دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی انجام می شود.

  • انواع تحقیق بر اساس ماهیت و روشدر پایان نامه علوم انسانی

تحقیقات توصیفی به دسته های پیمایشی، همبستگی، اقدام پژوهی و مطالعه موردی (زیرمجموعه پژوهش توصیفی) دسته بندی می شوند. برخی از کارشناسان، تحقیقات تاریخی، همبستگی و علی را نیز متعلق به این مجموعه می دانند. همچنین، تحقیق آزمایشی در مقابل تحقیقات توصیفی قرار می گیرند.

سفارش پایان نامه علوم انسانی

انجام پایان نامه علوم انسانی


کاربرد روش پیمایش در پایان نامه علوم انسانی

کاربرد روش پیمایش در پایان نامه علوم انسانی

استفاده از روش پیمایش در پایان نامه علوم انسانی، به عنوان رویکردی علمی برای دست یابی به داده ها و اطلاعات درباره دیدگاه ها، نظرات، باورها و رفتارها، انگیزه ها و همچنین، مشخصات نمونه ای از جامعه مورد مطالعه به شمار می آید و برای انجام تحقیقات معتبر علمی-پژوهشی از آن استفاده می شود.

روش پیمایش در پایان نامه علوم انسانی، به عنوان رویکردی علمی و مجموعه ای از روش های منظم و استاندارد برای تحقیقات اجتماعی به حساب می آید. در این متن ابتدا به تشریح کارکرد روش پیمایش در پایان نامه علوم انسانی اشاره می شود و سپس با انواع روش های پیمایش در تحقیقات آکادمیک آشنا می شوید.

نگاهی بر روش پیمایش در پایان نامه علوم انسانی

در روش پیمایش در پایان نامه علوم انسانی، از استاندارهای اصول نظری برای جمع آوری اطلاعات از خانوارها، گروه ها، احزاب و دسته های متفاوت استفاده می شود. دسته بندی های متفاوتی برای این رویکرد در نظر گرفته می شوند که در این بخش به آنها اشاره می کنیم:

  • روش پیمایش توصیفی: در این نوع از پیمایش در پایان نامه علوم انسانی که به اصطلاح پیمایش آماری نیز شناخته می شود، بررسی تمام افراد جامعه با استفاده از سرشماری و یا بررسی نمونه مشخص و تعمیم نتایج آن به کل جامعه انجام می شود.
  • تحقیقات مقطعی یا عرضی: به بررسی های علمی اطلاق می شود که در زمان مشخص و برای تحلیل واقعیت های جامعه مورد مطالعه انجام می شود.
  • پژوهش های طولی: در چند مقطع زمانی متفاوت در جامعه مشخص (سری زمانی) برای مقایسه نحوه رفتار متغیرها در مقاطع و در طی زمان انجام می شود.
  • پیمایش تحلیلی: بررسی و تجزیه و تحلیل روابط میان متغیرهای مرتبط برای تشریح خصوصیات هر یک از اعضای مورد مطالعه در جامعه، این روش پیمایش در پایان نامه علوم انسانی به کار می رود.

انجام پایان نامه علوم انسانی

سفارش پایان نامه علوم انسانی


انواع روش های نمونه گیری آماری در پایان نامه دکتری

 

انواع روش های نمونه گیری آماری در پایان نامه دکتری

علت استفاده از روش های نمونه گیری آماری در پایان نامه دکتری مشخص است، با توجه به اینکه همواره در انجام تحقیقات علمی نمی توان از کل جامعه آماری داده های متغیرهای موثر را جمع آوری و بررسی نمود، این روش ابزاری رواج پیدا کرده است. در واقع، محدودیت های زمانی، منابع مالی، منابع انسانی و دیگر موارد باعث می شود تا بررسی تمام نمونه های جامعه در پایان نامه امکان پذیر نباشد. پس از برآورد روابط متغیرها، کل نتایج به جامعه تعمیم داده می شود.  

نمونه گیری آماری در پایان نامه دکتری  مزایا و کاربردهای مشخصی دارد. برای آشنایی بیشتر با این ابزار، در این متن به بررسی مفاهیم و انواع روش های نمونه گیری آماری در پایان نامه دکتری  می پردازیم. 

دلایل استفاده از روش های نمونه گیری آماری در پایان نامه دکتری

در واقع از آنجایی که سرشماری از تمام اعضای جامعه عملا غیرممکن خواهد بود، باید در انجام تحقیق از روش هایی استفاده نمود تا نتایج حاصل از بررسی داده ها در کل جامعه برقرار باشد و قابلیت روائی بالایی داشته باشد. از مهم ترین مزایای استفاده از روش های نمونه گیری آماری در پایان نامه دکتری  می توان به هزینه های کمتر، سرعت انجام پروژه در زمان کمتر و همچنین، دقت بیشتر در صورت عدم دسترسی به برخی از فاکتورها و واحدهای جامعه اشاره کرد.

 

  

 

بررسی انواع طرح های نمونه گیری آماری در پایان نامه دکتری

با توجه به میزان تعمیم پذیری و زمان بسیار کوتاه برای تهیه داده های خام پژوهش می توان از روش های نمونه گیری متفاوتی استفاده کرد. در اینجا به چند روش مرسوم برای استفاده از نمونه گیری آماری در پایان نامه دکتری  اشاره می شود.

نمونه گیری تصادفی

ماهیت نمونه گیری تصادفی می تواند به صورت ساده و یا پیچیده تری در بحث تحقیق مطرح شود. البته در نمونه گیری های آماری در پایان نامه دکتری در دو روش نمونه گیری تصادفی و غیرتصادفی استفاده می شود که در این متن به آنها اشاره می کنیم.

  • نمونه گیری تصادفی ساده
  • نمونه گیری خوشه ای
  • نمونه گیری خوشه ای ساده
  • نمونه گیری خوشه ای مرحله ای
  •  روش نمونه گیری طبقه ای
  • روش نمونه گیری نمونه های در  دسترس

روش نمونه گیری غیرتصادفی  

در متن بعدی به توضیح بیشتری در مورد هر یک از این روش های نمونه گیری در تحقیقات علمی و پژوهشی می پردازیم.

انجام پایان نامه دکتری

سفارش پایان نامه دکتری


توضیحاتی در رابطه با روش های نمونه گیری در پایان نامه دکتری

 

توضیحاتی در رابطه با روش های نمونه گیری در پایان نامه دکتری

همانطور که پیش از این اشاره شد، استفاده از روش های نمونه گیری در پایان نامه دکتری روشی بسیار متداول برای برآورد نتایج و پیش بینی روند متغیرها در طی زمان می باشد. با توجه به اهمیت نگرش علمی در مورد روش های نمونه گیری در پایان نامه دکتری در این متن به تشریح آن می پردازیم تا با کاربرد هر یک از این ابزارها بیشتر آشنا شوید.

معرفی روش های نمونه گیری در پایان نامه دکتری

  • نمونه گیری تصادفی ساده

در روش نمونه گیری آماری تصادفی ساده، انتخاب یک نمونه از جامعه به صورتی انجام می شود که شانس گزینش تمام افراد جامعه آماری با یکدیگر برابر باشد.

  • نمونه گیری خوشه ای

در این روش از نمونه گیری لیست اعضای جامعه در دسترس موجود نیست. در تحقیقات توصیفی بیشتر از چنین روش نمونه گیری در پایان نامه دکتری استفاده می شود.

  • نمونه گیری خوشه ای ساده: محقق بر اساس حجم نمونه می تواند یک یا چند خوشه را انتخاب کند.
  • نمونه گیری خوشه ای مرحله ای: در این روش نمونه گیری در پایان نامه دکتری می توان انتخاب نمونه را در داخل هر خوشه نیز انجام داد.

 

 

از مهم ترین مزایای نمونه گیری خوشه ای می توان به صرفه جویی در زمان و منابع مالی اشاره کرد. همچنین، باید در نظر داشته باشید که دقت این نوع نمونه گیری در پایان نامه دکتری نسبت به نمونه گیری تصادفی ساده کمتر است، زیرا در این حالت ممکن است در هر مرحله نمونه گیری با خطا مواجه شویم. از دیگر معایب نمونه گیری خوشه ای مرحله ای اینست که فرمول مشخصی برای این ابزار نمونه گیری در پایان نامه دکتری وجود ندارد، زیرا استفاده از فرمول باعث کاهش دقت در نتایج برآوردی می شود.

  • روش نمونه گیری طبقه ای: از این روش نمونه گیری در پایان نامه دکتری زمانی استفاده می شود که هدف از تحقیق مقایسه خرده طبقات اعضای جامعه و یا نمونه با یکدیگر باشد.
  • روش نمونه گیری نمونه های در  دسترس:  در این روش تنها بر نمونه هایی که داده های آنها کاملا در دسترس باشد، آزمون های آماری انجام می شود.

همچنین، در برخی از پژوهش ها، نمونه گیری در پایان نامه دکتری بنا بر اهداف خاص و در دسترس بودن واحدهای مشخص از جامعه آماری، روش های نمونه گیری غیر احتمالی به کار می رود. در اینصورت از انتخاب اعضای نمونه و یا استفاده از سهمیه در حجم نمونه استفاده می شود.

انجام پایان نامه دکتری

سفارش پایان نامه دکتری

 

 


معرفی ابزارهای جمع آوری اطلاعات در پایان نامه دکتری

معرفی ابزارهای جمع آوری اطلاعات در پایان نامه دکتری

یکی از مهم ترین بخش های انجام پروژه تحقیقاتی، جمع آوری اطلاعات در پایان نامه دکتری است که باید به درستی انجام شود تا نتایج معتبر و درستی از پژوهش بدست آید. با اینکه ابزارهای جمع آوری اطلاعات در پایان نامه دکتری به دو دسته اصلی کتابخانه ای (شامل کتابها، مجلات علمی-پژوهشی، مقالات مرجع، پایان نامه ها و گزارش های معتبر و ...) و میدانی طبقه بندی می شوند، از تقسیم بندی های دیگری نیز برای جمع آوری اطلاعات درپایان نامه دکتری یاد می شود که در ادامه به آنها می پردازیم.

روش های متداول برای جمع آوری اطلاعات در پایان نامه دکتری

همانطور که می دانید بسته به نوع تحقیق، باید از روش متناسبی برای جمع آوری اطلاعات در پایان نامه دکتری استفاده کرد. در تحقیقات پیمایشی، استفاده از ابزارهای پرسشنامه و یا انجام مصاحبه می تواند به ارائه مستندات لازم برای تحقیق کمک کند.

  • روش های پرسشنامه ای

در این روش جمع آوری اطلاعات در پایان نامه دکتری، از نمونه های آماری پاسخ هایی به صورت مکتوب کسب می شود. پاسخ هایی که از اعضای نمونه به دست می آید، همان داده های خام را در مدل ریاضی تشکیل می دهند.

پرسشنامه به عنوان متداول ترین ابزار جمع آوری اطلاعات در پایان نامه دکتری و تحقیقات پیمایشی برای سنجش متغیرهای کیفی شناخته می شود. پرسشنامه بر اساس اصول مشخصی تدوین می شود و معمولا به صورت استاندارد در برخی از حیطه های پژوهشی برای جمع آوری اطلاعات در پایان نامه دکتری در دسترس پژوهشگران قرار می گیرد. در انتها با ارسال این فرم ها براساس تشخیص پاسخ دهندگان گزینه هایی انتخاب خواهند شد.

 

 

پرسشنامه ها بر اساس نوع اجرا به چند دسته متفاوت تقسیم می شوند:

  • پرسشنامه همراه با مصاحبه از افراد نمونه: این پرسشنامه برای جمع آوری اطلاعات در پایان نامه دکتری به صورت حضوری مطرح می شود.
  • پرسشنامه پستی: از طریق پست به مخاطبان ارسال شده و به پرسشگر عودت داده می شود.
  • پرسشنامه الکترونیکی: در این شکل پرسشنامه با استفاده از شبکه های اجتماعی و فضای مجازی، پرسشنامه ها به مخاطبان ارسال می شود. امروزه، استفاده از پست الکترونیکی برای ارسال و دریافت پرسشنامه بسیار گسترش یافته است.
  • روش مصاحبه: انواع مصاحبه به صورت باز یا آزاد، هدایت شده و بسته یا محدود مطرح می شود.
  • روش مشاهده: در برخی از مطالعات تجربی و شبه تجربی از روشهایی برای مشاهده و معاینه بالینی همچون دستگاه های رادیولوژی، میکروبیولوژی و دستگاه های دیگر استفاده می شود.

 باید دقت شود که با توجه به شرایط مختلف، ممکن است نتایج حاصل از جمع آوری اطلاعات در پایان نامه دکتری متفاوت باشد. بنابراین، ارزیابی و کنترل تمام متغیرهای تاثیرگذار باید به دقت مورد توجه قرار گیرد. دو حالت انفعالی و فعال برای ثبت مشاهدات افراد نمونه مورد مطالعه در نظر گرفته می شود و مصاحبه کننده می تواند در صورت صلاحدید و رعایت اصول نظری در شرایط بررسی تغییراتی ایجاد کند.

انجام پایان نامه دکتری

سفارش پایان نامه دکتری