سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مقاله نویسی را از کجا شروع کنیم؟

اگر دانشجو هستید یا قصد ادمه تحصیل در مقاطع بالاتر دارید قطعا خیلی خوب می دانید که تسلط در مقاله نویسی از جمله مهارت هایی است که برای تحصیلات تکمیلی به آن نیاز دارید. در این مطلب با استفاده از تجربیات شخصی و اساتیدم می خواهم برای شروع مقاله نویسی شما را راهنمایی کنم.

 

مقاله نویسی را از کجا شروع کنیم


چطور مقاله نویس خوبی شویم؟


1-    یک اصل اساسی در موفقیت می گوید، برای موفق شدن کافی است کارهایی را که افراد موفق انجام می دهند شما هم انجام دهید. خب این چه ربطی به مقاله نویسی دارد؟!
برای نگارش مقاله، لازم است تا می توانید مقاله بخوانید. البته نه هر مقاله ای؟!!! مقالاتی در حیطه ی تخصصی کار شما! بهتر است در ابتدا به سایت sid.ir سری بزنید. در حیطه ی موضوع خود چند مقاله ی کلی و آسان دانلود کرده و مطالعه کنید.
2-    هر کار پژوهشی ای که در دنیای علم انجام می گیرد برای اینکه با قطعیت بتوان آن را پذیرفت باید بارها و بارها توسط پژوهشگران مختلف تکرار شود. پس برای شما پژوهشگر و مقاله نویس تازه کار نیز بهتر است از همین جا شروع گنید. از بین انواع مقالات، مقالات آسانی که پیدا کردید یک مقاله را انتخاب کنید و پژوهش های آن را عینا تکرار کنید و در نهایت مطابق با مقاله ی اصلی، مقاله ی خود را نگارش کنید.
3-    شرکت در همایش ها را دست کم نگیرید. همایش ها علی رغم تصور خیلی ها، به درد نخور نیستند. همایش ها می توانند بهترین کلاس های آموزش مقاله نویسی باشند. چرا که این امکان را به دانشجویان می دهند تا مقاله نویسی کنند. حداقل اتفاق ممکن این است که مقاله ی شما رد می شود و یا اصلاحیه می خورد و این فرصت مناسبی است که مهارت خود را در مقاله نویسی محک بزنید.
4-    قورباغه خود را قورت دهید. نوشتن یک مقاله ی هرجند ضعیف از ننوشتن آن خیل بهتر است. باید بر ترس های بی مورد خود غلبه کنید و اعتماد به نفس داشته باشید.
5-    از تجربیات دیگران کمال استفاده را ببرید. مقاله خود را بنویسید و از دوستان و دانشجویان سال های بالاتر که قبلا مقاله نویسیکردند بخواهید مقاله شما را مطالعه کرده و ایرادات ممکن را به شکل کامنت هایی برای شما یادداشت کنند. این کامنت ها بهترین راه یادگیری شما برای مقاله نویسی هستند.
6-    توجه به ساختار مقاله امری ضروری است. هر نوع از مقالات ساختار خود را دارند. پس ساختار مقاله ی مورد نظر خود را بیابید و مطابق با آن نگارش کنید. شما هم چنین می توانید یک مقاله ی مرتبط با موضوع و ساختار مقاله ی خود را به عنوان الگو قرار داده و سپس مطالبی را که نوشتید در آن ساختار جایگزین کنید.
7-    وسواس نسبت به جزئیات را کنار بگذارید. این مقاله اولین مقاله ی شماست و قرار نیست کامل ترین مقاله ی عمر شما باشد. به مرور و با نوشتن مقالات بعدی قدرت شما در نوشتن افزایش می یابد و با تجربه تر خواهید شد.
8-    کمال طلبی را کنار بگذارید. قرار نیست تمام کار های مقاله را به تنهایی انجام دهید. نسبت به تجربه ای که خودم در امر مقاله نویسیدارم، بهترین  را برای شروع مقاله نویسی، تشکیل تیم است. شما می توانید با تیمی از دوستان خود مقاله نویسی کنید. مطابق با نیاز های موضوع انتخابی، هر قسمت از کار ها را به یکی از اعضای تیم بسپارید. لازم نیست که همه ی افراد همه چیز را بدانند، بهتر است از مهارت های یکدیگر بهترین استفاده را ببرید.
9-    اجازه ی شرکت در کارگاه های مقاله نویسی را ندارید مگر اینکه از قبل کار مقاله نویسی را شروع کرده باشید. این کارگاه ها برای افرادی که هیچ تجربه ای در این امر ندارند خیلی مفید نخواهد بود. در عوض اگر از قبل مقاله نویسی کرده باشید با شرکت در این کارگاه ها می توانید تکنیک ها و فنون علمی را بهتر درک کرده و ایرادات خود را به درستی شناسایی و رفع کنید.
در پایان توصیه می کنم هر چه سریعتر بسم الله گفته و شروع کنید. اگر چه مقاله نویسی کار آسانی نیست اما سخت هم نیست. نکات این مطلب را به خاطر داشته باشید و همین الان با یک تلفن دوستان خود را هم به یک کار تیمی شیرین و ثمر بخش دعوت کنید.

 

 

منبع:مقاله نویسی را از کجا شروع کنیم؟