سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شش دستورالعمل برای تهیه جداول و اشکال در نگارش پایان نامه

 

 

جداول و اشکال در نگارش پایان نامه

 

جداول و شکل‌ها نقش مهمی در افزایش کیفیت کلی و تاثیر یک پایان نامه دارند. بنابراین، ضروری است مطمئن شوید جداول و شکل‌ها درپایان نامه پژوهشی‌تان بی عیب و نقص، موثر و جذاب هستند. نخست تصمیم بگیرید که جدول، شکل یا متن، کدامیک بهترین ساختار برای ارائه اطلاعات شما است. پس از آن، از این دستورالعمل‌های کلی پیروی کنید تا جداول و شکل‌هایی موثر تولید کنید:

 

شش دستورالعمل برای تهیه جداول و اشکالدر نگارش پایان نامه


1.    اطمینان حاصل کنید که جداول و اشکال در نوشته پژوهشی خودکفا بوده و می‌تواند مستقل از متن قابل درک باشند.
2.    محتویات جداول و نمودارها را در متن پایان نامه تکرار نکنید. در عوض، از متن برای اشاره به نکات پر اهمیت یا کلیدی جداول و شکل‌ها استفاده کنید.
3.    ارزش و جزئیات را بدون تناقض داشتن با متن در جداول و متن بیان کنید (به عنوان مثال، اختصارات، نام گروه، نام آزمایشات).
4.    برای جداول و شکل‌ها‌یتان عناوین روشن و آگاهی دهنده بگذارید و برچسب سر ستون‌ها، ردیف‌ها، نماد‌ها و غیره را به صورت واضح و مناسب بنویسید.
5.    از دستورالعمل نشریه هدف برای تهیه جدول و آمار و شکل‌ها پیروی کنید. رعایت این نکته در نگارش انواع مقالات ضروری است به خصوص به مواردی مانند تعداد جداول و شکل‌ها، سبک شماره گذاری، عنوان، وضوح تصاویر، فرمت های فایل و غیره توجه کنید.
6.    اگر از جدول یا شکلی استفاده می‌کنید که قبلاً منتشر شده، اطمینان حاصل کنید که از دارنده حقوق معنوی آن اجازه مکتوب تهیه کرده‌اید (معمولا ناشر) و حتماً به منبع اشاره کنید. این نکته از نظر مجلات تامسون و به خصوص با فاکتور تاثیر بالا بسیار حائز اهمیت است.


جداول و شکل‌ها که خوب تهیه شده باشند کمک می‌کنند یک مقاله پژوهشی یا پایان نامه کارشناسی ارشد و رساله دکترا داده‌های پیچیده را به شیوه‌ای موجز، بصری و جذاب ارائه نموده و همچنین این امکان را به ویراستاران مجله، داوران و خوانندگان بالقوه می‌دهید تا دیدی کلی از یافته‌های پژوهشی‌تان داشته باشند.

مقالات مرتبط :

شکل ها و جداول در پایان نامه

منبع:  شش دستورالعمل برای تهیه جداول و اشکال در نگارش پایان نامه