سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نحوه بیان مقادیر عددی در نگارش پایان نامه

 

مقادیر عددی در نگارش پایان نامه


شما مقادیر عددی مانند سرعت (مثلاً، کیلومتر در ساعت)، غلظت (مثلاً، گرم در لیتر) یا دوز (مثلاً، میلی‌گرم در هر کیلوگرم از وزن بدن) را درنگارش پایان نامه چگونه بیان می‌کنید؟ این سوال دو پاسخ صحیح دارد. مثلاً در مورد سرعت 60 کیلومتر در ساعت می‌توان نوشت 60 km?h یا 60 km h−1. اجازه دهید برخی از نکات مهم را برای انتخاب هر یک از این دو گزینه متذکر شویم.

 

نحوه بیان مقادیر عددی در نگارش علمی


1. با استفاده از علامت منفی


توجه داشته باشید که در این گزینه مجبورید از علامت منفی استفاده کنید؛ بسیاری از نویسندگان انواع مقالات و یا دانشجویان کارشناسی ارشد برای انجام پایان نامه عادت دارند به جای علامت منفی از یک خط تیره استفاده کنند که اشتباه است. در واقع، حتی خط تیره En (خط تیره با طول کمتر) را، هر چند بهتر از خط تیره است، باید با علامت منفی درست جایگزین کرد (برای این‌که مطمئن شویم که علامت منفی عدد مربوطه هرگز از هم جدا نشوند). اگر وقت و حوصله‌اش را دارید هر دو تا را (مثلا h–1 و h−1) با قلم Arial نمره 72 بنویسید و آن را با زوم کردن تا 200? بزرگ کنید تا تفاوت را متوجه شوید. آنوقت است که متوجه خواهید شد علامت منفی (یونی کد 2212 ) کمی کوتاه‌تر از خط تیره En بوده، کمی فضای سفید بیشتر در هر دو طرف داشته و اندکی بالاتر نشسته است. برای تایپ نویسه علامت منفی در ویندوز، عدد 2212 را تایپ کرده و پس از آن Alt x را فشار دهید.
توجه داشته باشید که فضای بینkm  وh  در مثال بالا گاهی اوقات با نقطه وسط، نقطه بالا یا نقطه محور جایگزین می شود (•، که می توان در ویندوز آن را با استفاده از alt 0183 یا تایپ b7 و به دنبال آن alt x تایپ کرد).


2. با استفاده از علامت ممیز


اولین گزینه، یعنی استفاده از ممیز نیز شامل جزییات زیادی است اما بسیاری از فونت‌ها از ممیز به عنوان خط تقسیم واقعی پشتیبانی نمی‌کنند و به جای آن ممیز سولیدوس (ممیزی که بیشتر در پایان نامه شیمی آلی و پایان نامه شیمی تجزیه و برای نگارش خط انجماد کاربرد دارد) را ارائه می‌کنند. (اگر به جزییات علاقه دارید، سولیدوس را با کاراکتر یونی کد ممیز تقسیم مقایسه کنید یعنی آن را در ویندوز به صورت تایپ عدد 2215 و سپس alt x ایجاد کنید.)


گزینه استفاده از ممیز در نگارش پایان نامه تنها در مواردی مجاز است که در عبارت تنها یک علامت ممیز وجود داشته باشد و استفاده بیش از یک ممیز در یک عبارت مجاز نیست (برای مثال، شما می توانید برای بیان شتاب در پایان نامه فیزیک جامد یا پایان نامه فیزیک اتمی یا پایان نامه مهندسی هسته ای، یا به اصطلاح متر در ثانیه در ثانیه، از m•s−² استفاده کنید اما استفاده کردن از m/s/s مجاز نیست).
گزینه سوم، اما نادرست، گزینه 60 km per h است، که اشتباه است زیرا نمادهایی مانندkm  وh  تنها می‌تواند با عملگردهای ریاضی به کار برده شوند و ترکیب آن‌ها با کلمات معمولی مجاز نیست. به عبارت دیگر، می‌توانید بنویسید 60 kilometers per hour، در نتیجه از ترکیب نام واحد باper  استفاده شده اما نه km per h.


در ذهن داشته باشید این نماد‌ها به شما کمک می‌کنند مقادیر عددی را بهتر و با دقت بیشتری در نگارش پایان نامه و انواع مقالات بیان کنید چرا که در آئین نگارش بسیاری از دانشگاه ها و مجلات به خصوص مجلات تامسون به این نکات اشاره شده است.

 منبع :نحوه بیان مقادیر عددی در نگارش پایان نامه