سفارش تبلیغ
صبا ویژن

استفاده از زمان گذشته و حال در نگارش پایان نامه و مقاله

استفاده از افعال گذشته و حال در نگارش پایان نامه و مقاله

 

اگر چه زبان انگلیسی از سیستمی پیچیده از زمان‌ها استفاده می‌کند، زمان‌های گذشته ساده و حال ساده بیشترین استفاده را در انواع مقالاتتحقیقاتی و نگارش پایان نامه دارند، و حال کامل و گذشته کامل نیز این حضور را تکمیل می‌کند. کلمه «کامل» در این مورد به معنی «کامل شده» یا «به طور کامل انجام شده» است و زمان‌های «کامل» به توصیف دو رویداد پرداخته و ترتیب زمانی آن‌ها را مشخص می‌کنند.

 

استفاده از زمان گذشته و حال در نگارش پایان نامه و مقاله


یک مقاله پژوهشی به طور معمول از قالب IMRaD تبعیت می‌کند و اغلب استفاده از زمان‌های مختلف تحقیق به بخش‌های متفاوت تحقیق بسته است. مثلاً مقدمه در مقاله نویسی از ترکیبی از زمان حال و زمان گذشته استفاده می‌کند در حالی که زمان گذشته زمان غالب بخش نتایج در پایان نامه نویسی است. در اینجا یک راهنمای مختصر برای نحوه استفاده از چهار زمان حال ساده، گذشته ساده، حال کامل و گذشته کامل آورده‌ایم.


گذشته ساده:

از گذشته ساده برای توصیف اعمال و یا اتفاقاتی که در گذشته رخ داده و هیچ ارتباطی به زمان حال ندارد استفاده کنید مثلا در مورد پایان نامه علوم پایه برای بررسی بسیاری از پژوهش های انجام شده در گذشته می توانید از این زمان استفاده کنید. در اینجا برخی از جملات در گذشته ساده را آورده‌ایم: « پنج گیاه را به طور تصادفی انتخاب کردیم. « تاناکا گزارش داد که 1000 دانه گندم 40 گرم وزن دارد.»، «واتسون و کریک تحقیق نقطه عطفی خود درباره ساختار DNA را در سال 1953 منتشر کردند.»


حال ساده:

از حال ساده برای بیان آنچه به طور کلی درست و تغییر ناپذیر است استفاده کنید، مثلاً «خورشید از مشرق طلوع می‌کند.»، « نوزاد انسان به طور کلی از دو سالگی شروع به صحبت کردن می‌کند.» و «در ماه‌های ژوئیه و اوت در بشیتر نقاط هندوستان باران می‌بارد.» همچنین از این زمان زمانی استفاده کنید که می خواهید نتایج انجام پایان نامه را که به صحت آنان ایمان دارید و مرتبط با کار پژوهشی‌تان هست استفاده کنید، مثلاً‌ «رابینسون مدعی است غوطه‌ور کردن بذر‌ها در محلول اسیدی، به در آمدن آن‌ها از حالت کمون و نهفتگی کمک می‌کند.» در نهایت، حال ساده زمانی استفاده می شود که دارید درباره پایان نامه ای که در حال نوشتن آن هستید، صحبت می‌کنید، مثلاً «فصل‌های دو و سه مقاله به بحث در مورد مزایای خیساندن دانه ها قبل از کاشت آنها بحث می‌کند.»


حال کامل:

از زمان حال کامل موقعی استفاده کنید که می‌خواهید در مورد یک رویداد گذشته که در ارتباط با موضوع پایان نامه الان شماست و مرتبط با وقایع امروز است صحبت کنید، یا وقتی در مورد یک روند صحبت می‌کنید، یا در مورد حوادثی که به تازگی به پایان رسیده یا رخ داده یا هنوز هم ادامه دارد، مثلاً « به تازگی استفاده از تلفن همراه و یا تلفن همراه برای دسترسی به اینترنت افزایش یافته است.» و «توربین‌های چند مگاواتی در اروپا و سایت‌های دریایی استفاده شده است.»


گذشته کامل:

از این زمان وقتی استفاده کنید که به توصیف دو رویداد زمان گذشته می‌پردازید که در زمان های مختلف در گذشته رخ داده است، مثلاً « زمانی که کاشته شدند، دانه‌ها پیشتر جوانه زده بودند.» و « داوطلبانی که قبلاً در معرض پرتوتابی قرار گرفته بودن، حذف شدند.»

 

منبع: 

استفاده از افعال گذشته و حال در نگارش پایان نامه و مقاله