سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پایان نامه بازاریابی بانکی

 

در تعاریف سنتی، بازاریابی بانکی فرآیندی جهت پیدا کردن مشتری برای محصولات و خدماتی بود که بانک براساس سلیقه و دیدگاه‌های خود تولید و به بازار ارائه می‌کرد. امروزه بازاریابی بانکی با تأکید و توجه ویژه به نیازها و خواسته‌های مشتری تلاش می‌کند محصولات و خدمت مورد نیاز مشتری تهیه و به بهترین شکل مورد نظر به او معرفی و ارائه گردد. در تعریفی خلاصه می‌توان گفت، بازاریابی بانکی عبارتست از شناسائی مشتریان، رقبا و کل بازار بانکی، شناساندن محصولات و خدمات به مشتریان بانکی، ترغیب مشتریان به استفاده از محصولات و خدمات بانکی و کسب رضایت مشتریان و سازمان.

پایان نامه بازاریابی بانکی


بازاریابی نه به مفهوم خود بازاریابی، بلکه با مفهوم تبلیغاتی پیشبردی وارد بانک‌ها گردید. بانک‌ها در زمینه پس انداز با رقابت زیادی روبرو بودند. تعدادی از بانک‌ها تبلیغات و فعالیت‌های پیشبرد فروش سنگینی را آغاز کردند. آنها با عرضه بعضی از اقلام تبلیغاتی نظیر چتر و رادیو و غیره، گروهی از مشتریان را برای افتتاح حساب به طرف خود جذب کردند. رقبای آنها نیز برای جلب مشتری انجام اقدامات مشابهی را آغاز کردند و برای این منظور دست به دامن متخصصین فعالیت‌های پیشبرد فروش و آژانس‌های تبلیغاتی شدند.

برخی از سرفصل‌های رشته بازاریابی بانکی


1.    مدیریت بانکداری اسلامی و الگو‌های آن
2.    بازاریابی و مدیریت بازار
3.    بازاریابی الکترونیکی
4.    مدیریت بازار‌یابی بین‌المللی
5.    سازمان‌های پولی و مالی بین‌المللی
6.    بازار شناسی و مسایل بازاریابی
7.    مدیریت سیستم و برنامه‌ریزی
8.    مذاکرات بین‌المللی

بازاریابی جزئی کلیدی در کسب و کارهای امروز است. مفاهیم و روشهای بازاریابی‌، متناسب با توسعه و گسترش کسب و کارها و تکنولوژی در حال تغییر و بهبود است. اقدامات حوزه بازاریابی امکان پایداری و بقای سازمان ها و همچنین توسعه آنها را فراهم می نماید و بدون اقدامات این بخش تداوم حیات آنها به مخاطره می افتد.
در عین حال فعالیت های بازاریابی برای کالاها و خدمات از اصول ثابتی پیروی می کنند اما به لحاظ ویژگی های خاص خدمات لازم است روش های خاصی برای موفقیت در کار بازاریابی آنها مورد استفاده قرار داد. در این نوشتار ضمن بررسی مفهوم خدمت و ویژگی های خاص آن به طور مختصر مکانیزم های بازاریابی خدمات با توجه به شرایط خاص کسب و کارهای خدماتی در ایران مورد بررسی قرار می گیرد.
در گذشته فعالیت‌های بازاریابی فقط در حوزه ارتباط با مشتری، معرفی کالا یا خدمت به او، ترغیب او به خرید بیشتر و ... خلاصه می‌شد. در حالی که امروزه این اقدامات فقط بخشی از بازاریابی محسوب می‌گردد. در کشور ما «ایران» متاسفانه اغلب سازمان‌ها فعالیت‌های بازاریابی را صرفاً در مرحله شناساندن خلاصه می‌کنند و اکثر مدیران این تصور را دارند که فعالیت‌های بازاریابی فقط تلاش برای جذب مشتری و تبلیغات برای فروش بیشتر است و توقع دارند هر جا که فروش کم شد، اقدامات بازاریابی سریعاً به کمک آنها بیاید و این وضعیت را بهبود بخشد.
در بخش انجام پایان نامه بازاریابی بانکی نیز مانند دیگر رشته‌های مشابه، دانش آموخته می‌باید علاوه بر آشنایی با دانش رشته‌اش، با نرم‌افزار‌های رشته خود آشنایی کافی داشته باشد. علاوه بر آن برای انجام پایان نامه، آشنایی با نرم افزار‌های آماری مانند  SPSSنیز یکی از باید‌هاست. در این رشته Edex با داشتن کارشناسان ارشد و دکترای حسابداری، در نوشتن و انجام کلیه امور پایان نامه، مشاور و دستیار محققان و دانش آموختگان عزیز خواهد بود.

نمونه‌هایی چند از پایان‌نامه‌های انجام شده در زمینه بازاریابی بانکی


o     تجزیه و تحلیل عوامل داخلی برای کسب مزیت رقابتی در شرکت x
o    بررسی موانع توسعه و صادرات محصول x ایران
o    انتخاب آمیخته بازاریابی مناسب با استفاده از تکنیک AHP با رویکرد برنامه ریزی استراتژیک بازاریابی
o    بررسی عوامل مؤثر بر ترجیح مشتریان در انتخاب یک بانک دولتی در شهر x
o    بررسی عوامل موثر بر رضایت مشتریان بانک x در شهر x
o    تعیین وضعیت مدیریت روابط با مشتری در بانک x
o    اندازه گیری کیفیت خدمات بانکی با استفاده از مدل سروکوال در بانک x شهر x
o    بررسی تاثیر مدیریت با مشتری بر کسب مزیت رقابتی بانک x

به منظور انجام پایان نامه در زمینه این رشته، موسسه Edex در تمامی زمینه‌ها، اعم از تهیه پروپوزال، انجام فصول یک و دو (تعاریف، هدف از پژوهش، سئوال پژوهش، فرضیه پژوهش، متدولوژی و روش‌های انجام، پیشینه پژوهش‌های مشابه)، انجام پژوهش‌های لازم برای نگارش فصول سه، چهار و پنج (تهیه پرسشنامه، انجام پژوهش‌های میدانی، تجزیه و تحلیل آمار‌ها و داده‌های به دست آمده، تحلیل‌های نرم افزاری، نتیجه گیری و ارائه پیشنهادات جهت پژوهش‌های آتی در قالب پایان‌نامه‌های جدید) و ... در کنار پژوهش‌گران گرامی خواهد بود.
برخی از مراحل مشاوره و همراهی موسسه با پژوهشگران:
•    طراحی پرسشنامه، انجام مصاحبه و تجزیه و تحلیل اطلاعات استخراجی با استفاده ازنرم افزارهای مرتبط
•    استفاده از دو یا چند روش تجزیه و تحلیل (رگرسیون، همبستگی، معادلات ساختاری، فازی، آنالیز فاکتور و …) و نرم افزار و مقایسه نتایج به منظور ارتقاء محتوی کار و قابلیت استخراج مقاله
•    اختصاص جلسات توجیهی، رفع اشکال و آمادگی دانشجویان جهت اخذ نمره عالی دفاع
•    پشتیبانی و حمایت واقعی تا پس از دفاع
•    دسترسی به بسیاری از نهادها و سازمان‌ها (بانک‌ها، موسسه‌های بزرگ، وزارتخانه‌ها، مراکز تحقیقاتی و …) جهت همکاری در جمع آوری میدانی و کتابخانه‌ای اطلاعات برای دانشجویانی که شاغل نیستند و یا دچار معضل گردآوری اطلاعات هستند.
 منبع: پایان نامه بازاریابی بانکی