سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پایان نامه بورس و سهام

برپایه طبقه‌بندی بازار مالی با نگرش به سررسید دارایی‌ها، بازار سرمایه به بازار دادوستد ابزارهای مالی با سررسید بیشتر از یک سال و دارایی‌های بدون سررسید اطلاق می‌شود. این بخش از بازار مالی نقش مهمتری در گردآوری منابع پس‌اندازی و تأمین نیازهای سرمایه‌گذاری واحدهای تولیدی دارد. بازار سرمایه نسبت به بازار پول بسیار گسترده‌تر است و از تنوع ابزاری بیشتری برخوردار است.

پایان نامه بورس و سهام


بنا به تعریف، بازار پول بازاری برای دادوستد پول و دیگر دارایی‌های مالی جانشین نزدیک پول است که سررسید کمتر از یک‌سال دارند. همچنین می‌توان از بازار پول به عنوان بازار ابزارهای مالی کوتاه مدت با ویژگی اندک بودن ریسک عدم پرداخت، نقدشوندگی و ارزش اسمی زیاد نام برد. تمرکز فعالیت این بازار در استفاده از ابزارهایی است که به اشخاص و بنگاه‌های تجاری این امکان را می‌دهند که به سرعت نقدینگی خود را به میزان مطلوب درآورند.
مهمترین کارکرد بازارهای مالی شامل بازارهای پول، سرمایه و بیمه در اقتصاد ملی، تجهیز منابع پس اندازی و هدایت آن به سوی فعالیت‌های مولد اقتصادی است، ضمن آنکه تعیین قیمت وجوه و سرمایه، انتشار و تحلیل اطلاعات و توزیع ریسک اقتصادی نیز اغلب در شمار کارکردهای این بازارهاست.

سرفصل‌های بازار بورس و سهام


1.     مقررات اصول بازار سرمایه
2.    اصول بازار سرمایه اسلامی
3.    آمار و کاربرد آن در مدیریت
4.    نگاهی تحلیلی بر شاخص‌های بورس
5.    مروری بر ابزارهای مالی اسلامی (صکوک)
6.    بازارها، ابزارها و نهادهای مالی
7.    فهم و تحلیل صورت‌های مالی

وظایف بازار سرمایه در مفهوم گسترده آن به شرح زیر است:
1. تشکیل سرمایه در اقتصاد ملی
2. مسئول تامین سرمایه بنگاهها
3. تعیین ارزش و قیمتهای ذاتی ابزارهای مالی
شرکت‌ها و بنگاه‌های تجاری که برای تامین سرمایه خود نمی‌توانند منابع کافی از محل پس اندازهای خود  (سود انباشته و ذخایر استهلاک) فراهم نمایند با کسری وجوه روبرو می‌شوند که می‌توانند کسری خود را از یکی از راه‌های زیر تامین کنند:
1. انتشار سهام عادی و ممتاز (ابزارهای مالکیتی)
2. انتشار اوراق قرضه (ابزارهای بدهی بلند مدت)
3. استقراض از بازار پول (توسط ابزارهای بدهی کوتاه مدت)
به این روش‌ها تامین مالی بیرونی می‌گویند. همچنین حکومت‌های محلی و مرکزی و موسسات و نهادهای تابعه نیز جهت تامین مخارج سرمایه‌ای خود وارد بازار سرمایه می‌شوند. بانک‌های تجاری مجاز به پذیره نویسی سهام اوراق بهادار نیستند ولی نقش بزرگی در خرید تعهدات بخش عمومی ایفا می‌کنند. بورس اوراق بهادار نیز از آنجا که محل معامله اغلب ابزارهای مالکیتی یا حقوق صاحبان سهم نظیر سهام عادی و ممتاز و مشتقات آنها است، بازار سرمایه محسوب می‌شود.
در بخش انجام پایان‌ نامه بازار سرمایه نیز مانند دیگر رشته‌های مشابه، دانش آموخته می‌باید علاوه بر آشنایی با دانش رشته‌اش، با نرم‌افزار‌های رشته خود آشنایی کافی داشته باشد. علاوه بر آن برای انجام پایان نامه، آشنایی با نرم افزار‌های آماری مانند  SPSSنیز یکی از باید‌هاست. در این رشته Edex با داشتن کارشناسان ارشد و دکترای حسابداری، در نوشتن و انجام کلیه امور پایان نامه، مشاور و دستیار محققان و دانش آموختگان عزیز خواهد بود.

نمونه‌هایی چند از پایان‌نامه‌های انجام شده در زمینه بازار بورس و سهام


o     کارکرد ابزار‌های مالی جدید در توسعه بازار سرمایه
o    بررسی و مطالعه فروش استقراضی و کارکرد آن در بورس‌های توسعه یافته
o    بررسی و مطالعه در خصوص قرض دهی اوراق بها‌دار
o    انواع گواهی سپرده و بررسی راه‌کار‌های اجرایی و نیازمندی‌های قانونی انتشار آن‌ها
o    بررسی ابزار و روش‌های پوشش ریسک در بازار سرمایه 
o    کارکرد‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری در کالا
o    نقش کارگزاران در حفظ و توسعه بازار سرمایه
o    بررسی ترکیب، جایگاه و وظایف شورای عالی بورس و اوراق بهادار و ارتباط آن با سایر ارکان بازار سرمایه
o    بررسی وضعیت نظارت اداری- قضایی بر ارکان بازار سرمایه
o    وضعیت حقوقی سازمان کارگزاران بورس های سابق پس از تصویب قانون بازار اوراق بهادار

دسته بندی بازارهای مالی
 براساس نوع دارایی مالی یا ثابت و متغیربودن درآمد ابزارهای مالی  (بازار بدهی - بازار سهام)
بر حسب سررسید تعهدات مالی (بازار پول، بازار دادو ستد ابزارهای مالی با سررسید کمتر از یکسال - بازار سرمایه، بازار دادو ستد ابزارهای مالی با سررسید بیش از یکسال)
مرحله عرضه اوراق بهادار (بازار دست اول، بازار عرضه اوراق  بهادارجدیدالانتشار - بازار دست دوم، بازار دادوستد اوراق بهادار موجود)

 

منبع: پایان نامه بورس و سهام