سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پایان نامه مدیریت دولتی

مفهوم مدیریت دولتی دارای پیچیدگی‌های بسیاری است که در یک مقاله کوتاه نمی‌توان به همه آن‌ها پرداخت. اما در اینجا تلاش شد از کتب و منابع معتبر تعاریف وظایف و انتقادات مربوط به مدیریت و مدیریت گرایی بیان شوند تا این مفهوم بیش‌ازپیش برای خواننده روشن شود. در ادامه این مبحث موضوع مدیریت دولتی نوین می‌تواند مدخلی باشد برای پرداختن بیشتر به مفهوم مدیریت دولتی که می‌تواند موردتوجه پژوهشگران این حوزه باشد.

پایان نامه مدیریت دولتی


مدیریت دولتی نوین برخلاف سابق به‌جای اصلاحات در بخش دولتی، قصدش دگرگون کردن بخش دولتی و ارتباط آن با دولت و جامعه است. مدیریت دولتی نوین دارای سه مشخصه بنیادی است که عبارت‌اند از: تکید بر مدیریت به‌جای خط و مشی و تأکید بر ارزیابی عملکرد و کارایی، تقسیم و پراکنده کردن بروکراسی‌های امور دولتی به‌صورت اداراتی که بر پایه پرداخت بهای خدمات به‌وسیله مصرف‌کننده با یکدیگر معامله می‌کنند. استفاده از شبه بازارها و قرارداد با بخش خصوصی به‌منظور توسعه رقابت، کاهش قیمت تمام‌شده، سبکی از مدیریت که بیش از همه بر ستاده‌های معین، قراردادهای کوتاه‌مدت، مشوق‌های پولی و آزادی عمل در مدیریت تأکید می‌کند. بحث‌های زیادی راجع به ماهیت واقعی مدیریت دولتی نوین وجود دارد، اما اصول راهنمایی میان همه دانشمندان موردتوافق قرارگرفته است. که می‌توان آن‌ها را به شکل زیر خلاصه کرد:
1 تأکید بر مهارت‌های مدیریتی حرفه‌ای برای عمل، کنترل مشهود سازمان‌ها (آزادی عمل در مدیریت)
2 استخراج استانداردها و مقیاس‌های اجرا از طریق مشخص کردن و شفاف کردن اهداف و شاخص‌های موفقیت
3 حرکت از استفاده از کنترل ورودی‌ها و روش‌های بوروکراتیک به حکومت کردن بر مبنای کنترل خروجی‌ها که به‌وسیله شاخص‌های اجرای کمی اندازه‌گیری می‌شوند
4 حرکت از سیستم‌های مدیریتی متمرکز به‌سوی تمرکززدائی واحدها در بخش عمومی
5 تأکید بر استفاده از سبک اعمال مدیریتی بخش خصوصی مثل قراردادهای کاری کوتاه‌مدت، توسعه طرح‌های مشارکتی، انجام توافقات وبیان رسالت‌ها
6 تأکید بر کارایی و استفاده بهینه از منابع و انجام بیشترین با کمترین منابع

برخی از سرفصل‌های رشته مدیریت دولتی


1.    فراگرد تنظیم و کنترل بودجه
2.    تصمیم گیری و تعیین خط مشی دولتی
3.     مباحث ویژه مدیریت دولتی
4.     سازماندهی و اصلاح تشکیلات و روش‌ها
5.    روابط کار در سازمان
6.     مدیریت سازمان‌های محلی و شهرداری‌ها
7.    مدیریت تعاونی‌ها

مدیریت دولتی استفاده از نظریه‌ها و فرایند‌های دولتی، سیاسی و قانونی برای اجرای فرامین دولت در قوه مجریه، مقننه و قضائیه و جهت دهی برای انجام دادن کار‌های ویژه خدماتی و تنظیمی در جامعه به مثابه یک کل است.
در بخش انجام پایان نامه مدیریت به کارگیری مدیریت دولتی نیز مانند دیگر رشته‌های مشابه، دانش آموخته می‌باید علاوه بر آشنایی با دانش رشته‌اش، با نرم‌افزار‌های رشته خود آشنایی کافی داشته باشد. علاوه بر آن برای انجام پایان نامه، آشنایی با نرم افزار‌های آماری مانند SPSS نیز یکی از باید‌هاست. در این رشته Edex با داشتن کارشناسان ارشد و دکترای حسابداری، در نوشتن و انجام کلیه امور پایان نامه، مشاور و دستیار محققان و دانش آموختگان عزیز خواهد بود.

نمونه‌هایی چند از پایان‌نامه‌های انجام شده در زمینه به کارگیری مدیریت دولتی


o     بررسی میزان آشنایی مدیران سازمانهای دولتی استان X با مهارت‌های سرپرستی و مدیریت و نقش آن در کارآیی سازمان
o    بررسی عوامل و زمینه‌های تمرکز زدایی با استفاده از مدل سه شاخگی در مرکز آموزش مدیریت دولتی
o    نظارت مالی دولت در سازمان‌های دولتی و نقش آن در بهبود مدیریت سازمان
o    بررسی رابطه اندازه سازمان و نظام مدیریت منابع انسانی (سازمان‌های دولتی مستقر در مرکز استان X)
o    تحقیق پیرامون مدیریت آمار در سازمان‌های دولتی ایران
o    کاربرد ‏‎QFD‎‏ ‌‏‎تامین ‎‏خواسته‌های مشتری به الزامات آموزش در مرکز آموزش مدیریت دولتی استان X

 

منبع: پایان نامه مدیریت دولتی