سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نکاتی برای نگارش پایان نامه_فصل چهارم

چگونگی نگارش ساده یک پایان نامه دکترا یا پایان نامه ارشد
بخش چهار: گزارش نتایج
سلام و خوش آمدید! من دکتر شریل لنتز، صاحب انتشارات ریفرکتیو ثینکر هستم.
امروز می‌خواهیم درباره نحوه نگارش گزارش نتایج مطالعه تحقیقاتی در قالب پایان نامه کارشناسی ارشد و رساله دکترا صحبت کنیم. هدف از فصل چهار به ارائه یافته‌هایی است که در طول پژوهش به دست آمده است. این یافته‌ها از اهمیت زیادی برای کلیت مطالعات تحقیق، جامعه آماری و بدنه کلی دانش برخوردار است.
به یاد داشته باشید که تمرکز‌مان در اینجا تنها ارائه یافته‌ها است، نه بحث یا تجزیه و تحلیل اطلاعات ارائه شده که هدف نهایی از ارائه این اطلاعات است. این‌جا محلی است که در صورت تمایل، می‌توانید جدول‌ها، نمودارها، و شکل‌ها است که اطلاعات‌تان را به صورت منطقی، منسجم و سازماندهی شده ارائه خواهد کرد. فصل چهار‌تان، یعنی فصل نتایج، دست در دست فصل پنج، یعنی نتیجه‌گیری و ارائه نظریات، کار خواهد کرد. دقیقاً مانند فصل‌های 3-1، هر فصل همیشه باید یک مقدمه (که وظیفه معرفی فصل و هدف از نگارش آن را بیان می‌کند)، یک پاراگراف متن (که را جزئیات پوشش می‌دهد)، و یک نتیجه‌گیری (که به مرور نکات اصلی عنوان شده در فصل و همچنین بررسی هدف‌های نگارش شده در بخش مقدمه می‌پردازد تا ثابت کند که این انتظارات برآورده شده اند) داشته باشند.

نکاتی برای نگارش پایان نامه_فصل چهارم


هدف ما از نگارش فصل چهار سازماندهی و آماده سازی داده‌های استخراج شده به منظور تجزیه و تحلیل، بحث و فهم آن مطالب است که در طول مسیر رسیدن به فصل پنج، بیان می‌شود. منظم‌ترین و منسجم‌ترین روش سازماندهی و ارائه یافته‌های‌تان چیست؟ احتمالاً جدول‌ها هستند؟ نمودارها هستند؟ نمودار‌های دایره‌ای است؟ شکل‌ها هستند؟ اگر اطلاعات‌تان بیش از حد طولانی است، مثلاً بیش‌تر از دو یا سه صفحه، به فکر گنجاندن یک ضمیمه باشید. یادتان نرود که جدول‌ها و شکل‌هایتان را، صرف نظر از فصلی که در آن می‌آیند، به ترتیب عددی ارائه کنید، یعنی شکل 1، شکل 2 شکل 3، و همینطور الی آخر.
یادتان باشد که اول باید در داخل متن به آن جدول یا شکل اشاره کنید (شکل 1)، پس از آن جدول یا شکل را درج نمایید. در مورد ضمائم نیز این ترتیب باید رعایت شود. یعنی نمی‌شود ابتدا درباره ضمیمه B سخن گفت و بعد به ضمیمه A اشاره کرد. برای قالب بندی مناسب این ابزار‌های نگارشی مخصوص، خوب است نسخه ششم کتابچه راهنمای APA را مطالعه کنید.
یکبار دیگر بگذارید ازتان بخواهم حداقل سه مطالعه نمونه از دانشگاه خودتان که مربوطه به رشته داشنگاهی‌تان است را مطالعه کنید تا به اندازه ممکن از منطق، فرمت، و سازمان‌دهی کلی، نحوه ارائه، و حتی طراحی آن پیروی نمایید. هدف ما از نگارش فصل چهار بیان قضیه‌ای است که داده‌های پژوهش‌تان ارائه می‌دهد تا این داده‌ها را برای تجزیه و تحلیل و بحث در فصل بعدی، یعنی فصل پنج، آماده کنید. در حالی که فصل 3-1 به طور معمول از یک روش و الگوی بسیار خاص پژوهشی مانند کمی، کیفی، تشریح علمی، مطالعه موردی، پدیده‌شناسی یا هر نوع روش دیگری تبعیت می‌کند و در واقع این روش را سرفصل‌های پژوهش با توجه به اقتضائات تحقیق انتخاب و به محقق می‌نمایاند، فصل چهار نتایج و فصل پنج تجزیه، تحلیل و بحث قالبی بسیار باز و انعطاف پذیر دارد که اقتضائات تحقیق چندان روش به کار گرفته شده در آن‌ها را تحمیل و دیکته نمی‌کند. 
دیگر بار، هدف فصل چهار تنها ارائه یافته‌های است هر گونه بحث یا تجزیه و تحلیل برای فصل پنج کنار گذاشته خواهد شد که عنوان آخرین بخش از سری بحث‌های اموزشی ما خواهد بود.
برای راهنمایی‌های بیشتر در نحوه نگارش موثر پایان‌نامه پژوهشی تحصیلات تکمیلی، لطفا به نشانی سایت و وبلاگ من واقع در نشانی زیر مراجعه کنید:
http://www.refractivethinker.com/wordpress
از شما بابت شرکت در جلسه تشکر می‌کنم. من دکتر شریل لنتز هستم و امیدوارم که پیشنهادات بحث شده در این فیلم برایتان مفید بوده باشد.
موفق باشید!
بخش بعدی درس‌مان را درباره فصل نتیجه‌گیری از مجموعه آموزش‌های پنج گانه در قسمت بعدی ببینید.

 

منبع: نکاتی برای نگارش پایان نامه_فصل چهارم