سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نکاتی برای نگارش پایان نامه_فصل پنجم

چگونگی نگارش ساده یک پایان نامه دکترا یا کارشناسی ارشد
قسمت پنج: تحلیل نتایج
سلام و خوش آمدید! من دکتر شریل لنتز، صاحب انتشارات ریفرکتیو ثینکر هستم. امروز بحث‌مان درباره ارائه نکاتی چند در بحث نگارش پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و دکترا بر روی تحلیل و بحث در مورد نتایج حاصل از تحقیقات‌مان خواهد بود که ذیل فصل پنج در قالبپایان نامه کارشناسی ارشد و رساله دکترا تعریف می‌شود.
هدف از فصل پنج این است همه این‌کار‌ها چه معنی دارد؟ هدف از فصل پنج است تحلیل و بحث در مورد یافته‌های تحقاتی است که در فصل چهار ارائه شده بودند و هدف نهایی از این‌کار ارائه زمینه‌ای وسیعتر از مشارکت عل‌میدر مبحث مورد نظر است. چرا یافته‌های شما می‌توانند برای مخاطب، جامعه نمونه آماری، متن پژوهش و به طور کلی دانش بشری مفید و مهم باشد؟ چرا این مسئله این قدر برای مان اهمیت دارد ؟
توجه داشته باشید که هدف از این بخش ارائه تحلیل و بحث در مورد یافته‌های پژوهش است؛ تا در انتهای سیر ایجاد بستری مناسب به منظور مرور پیشینه عل‌میو چارچوب نظری، و در نهایت قالب بندی نهایی و کلی پژوهش با عناصر مناسب است که ذیل عنوان بخش نتیجه‌گیری قرار می‌گیرد.
هدف چیست؟ تحلیل و بحث نتایج داده. (پلانو کلارک و کرسول، 2011، ص 353).

نکاتی برای نگارش پایان نامه_فصل پنجم


هدف ما از نگارش فصل پنج چهار چیز است:
1.    ارائه تفسیر خود از نتایج
2.    بازگشت به بیان مسئله و هدف اصلی تحقیق به منظور ارائه بازتاب و سابقه
3.    منسجم ساختن و کنار هم قرار دادن تمام فصل‌های قبلی و بحث درباره نقاط قوت و ضعف آن‌ها تا کمکی باشد برای خوانندگان در درک معنا و مفاهیم کلی پژوهش
4.    ارائه توصیه‌هایی برای انجام پژوهش‌های بیشتر

برای ارائه این بخش سعی کنید از منظر خواننده‌تان فکر کنید. فصل چهار نتایج را ارائه می‌کند در حالی که فصل پنج می‌گوید معنای این نتایج چیست.
** سازمان‌دهی کلید موفقیت این فصل است.
* به یاد داشته باشید که هر فصل باید مقدمه و نتیجه‌گیری مستقل خودش را داشته باشد .
همانطور در فصل‌های 4-1 گفتیم، هر فصل باید یک مقدمه (که به معرفی مطالب فصل و اهداف نگارشی‌تان اختصاص خواهد داشت)، یک پاراگراف متن (که به جزئیات می‌پردازد)، و یک نتیجه‌گیری (که به بررسی نکات اصلی فصل حاضر و همچنین به بررسی اهداف مد نظر نوشته شده در مقدمه مطالعه خواهد پرداخت تا ثابت کند که نکات مورد نظر برآورده شده اند) داشته باشد. در فصل نهایی پنج هم باید یک نتیجه‌گیری کلی برای پژوهش ارائه بدهیم و هم در کنار مرور مسئله و هدف از انجام تحقیق، نتیجه گیری انجام گرفته از کلیت مطالعه حاضر که ما را به نتیجه نهایی می‌رساند را ارائه کنیم.
مطمئن شوید که تمام چهار فصل قبلی را در فصل پنج ادغام کنید زیرا این آخرین فرصتی است که می‌توانید مطالب پژوهش‌تان را یکجا گرد آورده و اهمیت یافته‌های خود را به خواننده ارائه کنید به نحوی که دلیل اهمیت و چرایی دست زدن شما به انجام این تحقیق که در فصل یک بحث شد، توجیه گردد.
بگذارید ازتان بخواهم حداقل سه مطالعه نمونه از دانشگاه خودتان که مربوطه به رشته داشنگاهی‌تان است را مطالعه کنید تا به اندازه ممکن از منطق، فرمت، و سازمان‌دهی کلی، نحوه ارائه، و حتی طراحی آن پیروی نمایید. هدف ما در فصل پنج تکمیل داستانی است که با مسئله در فصل یک آغاز شد که طی آن بحث و بررسی داده‌های مطالعه امکان تحلیل یافته‌ها، تجزیه و تحلیل، ارتباط بین یافته‌های و سوالات اصلی پژوهش و محدودیت‌های پژوهش فراهم شده و همچنین یک چارچوب تفسیری درباره ارتباط این نتایج با بیان مسئله اولیه تحقیق، بیان هدف از انجام تحقیق، و پس از آن، پیشنهاداتی برای تحقیقات آینده ارائه می‌شود.
یادتان باشد هم خلاصه و هم نتیجه‌گیری تحقیق را در این فصل بیاورید و مطمئن شوید که به وضوح تفاوت بین این دو اصل نگارشی را درک کرده‌اید.
تبریک می گویم! بالاخره انجام پژوهش تحقیقاتی دانشگاهی خود را به منظور نگارش تز دکترا یا پایان نامه کارشناسی ارشد‌تان را تکمیل کردید. به شما آفرین می‌گویم!
برای راهنمایی‌های بیشتر در مورد نحوه نگارش موثر پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی لطفاً به وبلاگ من در نشانی زیر بروید که حاوی فیلم و متن آموزشی است:
http://www.refractivethinker.com/wordpress
از شما بابت شرکت در جلسه تشکر می‌کنم. من دکتر شریل لنتز هستم و امیدوارم که پیشنهادات بحث شده در این فیلم برای نگارش فصل پنج از پایان‌نامه دانشگاهی‌تان مفید و موثر بوده باشد. در آخر آرزو می‌کنم موفقیت‌های زیاد و شانس فراوانی در راه کسب مراتب بالای علمی و حرفه‌ای نصیب‌تان گردد.

 

 

منبع:  نکاتی برای نگارش پایان نامه_فصل پنجم