سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ویرایش مقاله بخش اول

 

هر کسی در دوره تحصیل خود با نگارش مقاله و مسایل ویرایشی مواجه شده است. پس از اتمام نگارش شروع به تجزیه و تحلیل فرضیات، شواهد و ایده هایتان می پردازید و پس از آن با خود فکر می کنید خواننده مقاله چه نظری راجع به آن خواهد داشت؟ پیش بینی این پاسخ با ویرایش نهایی مقاله صورت می گیرد.

وقتی شروع به ویرایش مقاله می کنید به یاد داشته باشید که آنچه که به نظرتان مسئله ای کوچک است و نیاز به تغییر ندارد، می تواند نشانه ای از یک مسئله و مشکلی بزرگتر باشد. شاید زمانی که به یک عبارت گنگ و نامفهوم رسیدید تصمیم به ویرایش آن نگیرید اما خوب است که بدانید همین یک عبارت نشان دهنده عدم توانایی شما در توسعه ایده شما بوده است. به عبارتی گویی شما هنوز نمی دانید که در مقاله چه می خواهید بگویید. شاید زبان ادبی شما مبهم باشد زیرا خود ایده نیز مبهم است. باید مقاله خود از درون و عمیق سازی ایده ها و نیز از بیرون ( با بیان کردن ایده ها با نثری قوی و شکیل) بهتر سازید. پنج نکته زیر در این راستا می تواند کمک خوبی به شما در ویرایش مقاله کند:

1.مقاله خود را با صدای بلند بخوانید: زمانی که مقاله خود را برای خود می خوانید متوجه می شوید که جملات وقتی پشت سر هم و سریع خوانده می شود برای مخاطبین شما چگونه به نظر می رسند. وقتی این کار را انجام می دهید گوش شما متوجه برخی نکات و مسائل فراموش شده می شود.

2.اطمینان حاصل نمایید که تک تک لغات مقاله تاثیر بزرگی در بحث شما می گذارند: آیا همه لغات و بندهایی که نوشته اید ضرورت دارند؟ یا فقط برای پر کردنمقاله بوده اند؟ هرگز حرفی را که در یک جمله می توانید بگویید را در سه جمله ننویسید! تا جایی که امکان دارد هر کلمه در جمله باید پرمعنا و تاثیرگذار باشد.

3.به فکر عبارت صحیح باشید: همیشه سعی کنید کلمات عالی و دقیق را به منظور رساندن منظور خود به کار ببرید. در صورت نداشتن زبان ادبی شفاف و رسا نمی توانید موضوعی را که در ذهن دارید به خواننده انتقال دهید.

4.مراقب کلمات و عبارات آب و تاب دار باشید: گاهی برای موثق نشان دادن یا معتبر نشان دادن مقاله افراد سعی بر این دارند که از جملات به اصطلاح قلبنه سلمبه استفاده کنند. شاید برای شما حرکتی زیرکانه باشد اما خواننده این طور فکر نمی کند.  اگر ایده شما خوب باشد نیازی به این کارها ندارید و اگر خوب نیست به کمک زبان هم دیگر نمی توان برای آن کاری کرد.

کمی برای خیره کننده ترین جملاتتان سختگیری نشان دهید: وقتی مقاله تان را ویرایش می کنید شاید برخی جملاتی را که در چرک نویس اولیه داشتید در مقالهنیستند. نباید جملات مورد علاقه خود را به زور در مقاله جای دهید. اما اگر نویسنده باهوشی باشی می توانید آن را به طور شگفت انگیزی استفاده کنید.

 

منبع: ویرایش مقاله بخش اول