سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ویرایش مقاله بخش دوم

 

زمانی که به مطالعه مقاله ای عالی می پردازید از خود این سوال را بپرسید: نویسنده چگونه این کار را می کند؟ چطور کاری می کند من- به عنوان خواننده متن- در ذهن تصویر سازی کنم و به ذهن نویسنده مقاله پی ببرم؟ سعی کنید به رمز موفقیت نویسنده پی ببرید و برخی از آنها را در راستای کار خود به کار ببرید. هر نویسنده وپژوهشگری اول از همه خواننده خوبی است. برخی از نکاتی که در این راه به شما کمک می کند در زیر ذکر شده اند:

1. از ساختارهای جمله ای تکراری اجتناب نمایید. سعی کنید به هنگام نگارش مقاله در جملات خود تنوع بدهید. جمله هایی با طول متفاوت بنویسید. وجود جملات یکسان و یک شکل باعث می شود ذهن خواننده از مفهوم اصلی دور شود.

2. کلیشه ای نباشید: همیشه عباراتی وجود دارند که همه جا آنها را شنیده و خوانده اید. این عبارات دیگر اثر خود را بر خواننده از دست داده اند زیرا همه به دنبال چیزی تازه هستند. البته در نگارش مقاله اجتناب کردن از کلیشه گفتنش آسان اما در عمل دشوار می باشد. گاهی کلیشه چیزی است که می خواهید به آن اشاره ای داشته باشید و اجتناب از آن متن شما را مصنوعی می سازد. برای جلوگیری از این موضوع حین نگارش مقاله به سوال کردن از خود بپردازید که آیا راه بهتر و قوی تری وجود دارد که بتوانید ایده خود را از آن طریق توصیف نمایید.

3. یک جمله تاکیدی با "اما" "یا" آغاز می شود. اما استفاده بیش از حد از چنین ساختارهایی درست نیست. خوب است که خواننده را شگفت زده کنید اما هرازگاهی.

4. در استعارات پیچیده احتیاط کنید. استعاره و تشبیه می تواند ایده را زنده و پویاتر سازد اما استفاده بیش از حد از آن در مقاله برای خواننده گیج کننده می شود.

5. از قرار دادن اطلاعات بین کروشه برای برطرف کردن ضعف زبان جمله استفاده نکنید.

6. به چیزی "حقیقت" نگویید حتی اگر واقعا حقیقت داشته باشد. این واقعیت که "ویلیام شکسپیز نویسنده عالی است..." یک حقیقت نیست حتی اگر همه دنیا هم باور داشته باشند که واقعا عالی است. "آب در دمای 32 درجه فارنهایت یخ می زند..." این یک حقیقت است.

7. استفاده از "اما": در صورتی از اما استفاده کنید که واقعا منظورتان همین است که مسئله ای ضد جمله قبل را بیان نمایید. وگرنه خواننده مقاله شما با خود فکر می کنید هیچ "اما"یی وجود ندارد. با ساختن تناقض نا مناسب و درام اعتبار خود را از دست ندهید. "اگرچه" هم هم از این قاعده مستثنی نیست.

8. سعی کنید زیاد از فعل های تکراری استفاده نکنید. به جای آن از فعل هایی در مقاله نویسی استفاده کنید که به جمله اعتبار می بخشد.

مراقب باشید! زیاد از نقل قول استفاده نکنید. در نگارش مقاله سعی کنید از مهمترین و ضروری ترین نقل قول ها استفاه کنید زیرا استفاده زیاد از آن مانع تفکر خود شما می شود و به خواننده این فکر را القا می کند که زیاد به دانش خود متکی نبوده و حرف زیادی برای گفتن ندارید. کسی که مقاله شما را می خواند می خواهد بداند شما چه فکری می کنید وگرنه می توانستند خودشان به سراغ نقل قول ها رفته و آنها را بخوانند.

 

منبع: ویرایش مقاله بخش دوم