سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گام به گام آموزش پروپوزال نویسی_ بخش سوم

بعد از مطرح کردن موضوع و عنوان مسئله و اهداف و فرضیات  مورد طرح در پایان نامه در قسمت پروپوزال در مورد روش های تحقیق، نوع گردآوری اطلاعات و روش های های تجزیه و تحلیل داده ها را مطرح  نمود و زمانبندی و مراجع و منابع برای انجام طرح و نگارش پایان نامه را عنوان کرد .

 

روش انجام تحقیق

در این قسمت پروپوزال باید عنوان کردبه چه راه و روش هایی می خواهیم پایان نامه خود را انجام دهیم و به شرح مختصری از عملیات آزمایشات و پروسه کلی انجام طرح تا رسیدن به سرانجام آن در حد مختصری به توضیح پرداخته شود.

روش تجزیه و تحلیل داده ها

در این بخش نوع مطالعه ( توصیفی یا تحلیلی) برجامعه مورد نظر جهت تحقیق بیان می گردد. اطلاعاتی که با استفاده از داده ها به دست می آید را تجزیه و تحلیل نماید. برای اینکه پژوهشگر بتواند داده های پژوهش خود را تجزیه، تحلیل و تفسیر کند باید از روش های آماری بهره ببرد. دراین مرحله بهتر است با کمک رفتن از مشاوران آماری و یا روش تحقیق و افرادی که در گذشته روی چنین موضوعاتی کار کرده اند و اطلاعات کاملی از تجزیه و تحلیل داده ها ،مقدار و حجم نمونه و روش های آماری دارند بهره برد.

قلمرو تحقیق ( زمانی ،مکانی ،موضوعی)

قلمرو زمانی: اهمیت اینکه جمع آوری داده و ارائه ان در طرح با توجه به انجام پروژه در دوره زمانی خاصی صورت می گیرد در این قسمت قرار می گیرد.

قلمرو مکانی: در این قسمت باید مشخص گردد طرح پژوهش در چه مکانی، ویژگی آن مکان و توصیف محیط مورد نظرصورت می گیرد..

قلمرو موضوعی : در طرح پژوهشی حیطه موضوعی و مساله پژوهش باید بطور واضح بیان گردد.

جامعه آماری و روش نمونه گیری

متغیر ها و داده های یک تحقیق و پژوهش بسیار مهم است. متغیر ها در واقع داده ها و اطلاعاتی می باشند که پژوهشگردرصدد جمع آوری و تحلیل آنهاست. طبقه بندی، متغیر ها به دوحالت کمی و کیفی می باشد. پایه این تقسیم بندی این است که متغیر های کمی مقدار های مختلف و متغیر کیفی حالات متفاوت را شامل می گردند.

برای جمع آوری داده های مورد نیاز یک پژوهش به روش ها و راه های مختلف می توان عمل کرد. برحسب روش تحقیق مورد نظر و نوع داده هایی که قصد جمع اوری آنها را داریم،تصمیم گرفته می شود از چه ابزاری و روشی برای تهیه آن باید عمل نمائیم.

روش های نمونه گیری شامل: نمونه گیری تصادفی، نظام مند، طبقه ای، خوشه ای، مرحله ای می باشد

 

فهرست منابع و ماخذ ( فارسی و غیر فارسی)

در این  قسمت تمامی منابعی که مورد استفاده پروپوزال و هم چنین خود پایان نامه می باشد که شامل مقالات نقشه ها، کتاب ها که شامل منابع فارسی و انگلیسی است را شامل می گردد. که باید با تاریخ و زمان دقیق طرح، نوع نویسنده وتوضیحات کوتاه  عنوان  بیان گردد.

مدت زمان لازم برای اجرای طرح

دراین قسمت زمان لازم برای اجرای طرح باید ذکر شود نوع و تاریخ فعالیت های انجام شده را در خصوص انجام طرح در جدولی زمانی  که در فرم های پروپوزال وجود دارد باید مشخص کرد.

با انجام تمامی مراحل گفته شده در انجام پروپوزال می توان در نگارش پایان نامه به راحتی و با برنامه از پیش تعریف شده به کار خود تارسیدن به نتیجه دلخواه ادامه داد.

پایان

 

منبع: گام به گام آموزش پروپوزال نویسی_ بخش سوم