سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مهم ترین گام پایان نامه: پروپوزال

 

قبل از هر چیزی باید توجه شود که تهیه یک پروپوزال برای هر مقطع تحصیلی، نیاز به یک تحقیق کتابخانه ای دارد. به عبارت دیگر، فقط با تکیه بر تخیلات، تصورات، ابتکار، نبوغ و... نمی توان یک پروپوزال را ایجاد نمود، بلکه این کار نیاز به صرف زمان و کار جدی دارد. لذا، خواندن این مطالب می تواند در دسترسی به پروپوزالمناسب ، شما را کمک کند.

براساس علاقه وگرایش مورد نظر، عنوان پروژه پیشنهاد می شود. برای اطمینان از مناسب بودن عنوان و موضوع پیشنهادی، به دو طریق می توان اقدام نمود.

 

 

ارائه عنوان پروژه به استاد مربوطه و تائید آن

چک کردن موضوع پروژه از طریق اینترنت و سایت های معتبر

در روش اول استاد مربوطه حتما پیشینه تحقیق (literature review) را از شما می خواهد و آن بسیار مهم است. زیرا استاد راهنما ،براساس پیشینه تحقیق متوجه تسلط شما بر موضوع و در نهایت امکان ارائه پیشنهاد مشکل (problem statement) و هدف پروژه و پایان نامه خواهد شد. لذا شما باید وقت زیادی بابت مطالعه مقالاتپژوهشی صرف نمائید وسپس به درستی، پیشینه تحقیق را بنویسید.

در روش دوم می توان با استفاده از ابزارهای تحقیق  در اینترنت research tools در اینترنت، زمان تحقیق را کاهش داد و نسبت به مناسب و به روز بودن موضوع تحقیق اطمینان حاصل نمود . به عنوان مثال اگر شما به سایت علمی و پژوهشی isi web of knowledge دسترسی دارید، با انتخاب مناسب موضوع پروژه و کلیدواژه و وارد کردن آن در محل جستجو، می توان تعداد مقالات ،به تفکیک سال و همچنین به روز بودن آن اطمینان حاصل کنید.

برای مشاهده دیاگرام تعداد مقالات نوشته و ارجاع شده برای موضوع مورد نظر، از قسمتcreat citation report استفاده می شود. نتایج نشان می دهد که موضوع انتخاب شده به روز است و هنوز افرادی در این خصوص کار می کنند و به مقالات فوق ارجاع داده می شود. بنابراین نتیجه می گیریم که بدون مراجعه به استاد مربوطه، ازطریق ابزار تحقیق نشان دادیم که موضوع انتخاب شده، مناسب و به روز است.

پس از تائید موضوع پروژه از طریق یکی از دو روش مطرح شده در بالا می توان با استفاده از کلید واژه پروژه و سایت های علمی مانندieee,scopus,science ... به مقالات مهم و به روز دسترسی پیدا نمود. برای دسترسی سریع به پیشینه تحقیق، پیشنهاد می گردد که ابتدا به دنبال مقالاتی باشید که به عنوان  reviewنوشته شده است. زیرا دراین گونه مقالات، روند تحقیق سایر محققین با ذکر منابع به صورت دسته بندی شده ارائه می گردد. بنابراین دانشجویان می توانند، ازاین طریق در کوتاه ترین زمان به گزارش پیشینه تحقیق دسترسی پیدا کنند.

منبع: مهم ترین گام پایان نامه: پروپوزال