سفارش تبلیغ
صبا ویژن

راهنمای نگارش پایان نامه ارشد

 

پایان نامه کارشناسی ارشد باید در مسیر درست و با شناخت گام های اصولی و پی در پی  برداشته شود. سه مرحله اصلی و اساسی در انجام یک پایان نامه کارشناسی ارشد وجود دارد که شامل تدوین پیشینه پژوهش، گرد آوری و تحلیل داده ها و نگارش متن اصلی پایان نامه است. رعایت، نظم و ترتیب این سه گام باعث انجام یکپایان نامه با کیفیت و مرغوب خواهد شد و از بسیاری از اشتباهات و اتلاف وقت در مسیر انجام پایان نامه شمارا نجات می دهد.

 

 

در ابتدا باید باید به تدوین پیشینه پژوهش پرداخته شود که شامل1- شناسایی پایگاه های اطلاعاتی و نحوه دسترسی به آنها ،2-تدوین چرایی و چگونگی جست و جو، 3-ارزیابی منابع بازیابی شده، 4- بدست آوردن رویکرد تحلیلی از آورده ها، 5- پیوند میان منابع گردآوری شده ،6- ترسیم رویکرد و روش های تحقیق، 7- انسجام و جامعیت داشتن آنها.

 در مرحله دوم گردآوری و تحلیل داده ها می باشد که شامل :1- تناسب روش با اهداف اولیه مورد طرح ، 2-تناسب روش شناسایی و پرسش هایی که درپی خواهد داشت، 3- پایایی ابزار پژوهش و معرفی جامعه پژوهش ،4- انتخاب روش نمونه گیری، حجم و کیفیت داده ها ( این مرحله بسیار مهم است زیرا اینها مواد اصلی جهت تجزیه و تحلیل شما می باشد و هرگونه خطا در آن باعث اشتباه و نقص در کل پژوهش شما ایجاد خواهد نمود)، 5-پرهیز از جانب گیری در تحلیل ،6-کاهش اثر عوامل خطا،7-قانع کنندگی پاسخ های حاصل ، جواب ها ی داده شده باید تکمیل کننده سوال های مطرح باشد.

مرحله سوم نگارش متن اصلی پایان نامه که در واقع تکمیل کننده و گام آخر برای اجرایی کردن انجام پایان نامه کارشناسی ارشد می باشد و نکات مهم که باید مورد توجه قرار گیرد شامل : 1- تطابق عنوان پایان نامه با عنوانی که در پروپوزال شما به تصویب رسیده است،2-فصل بندی درست به شکلی که هر فصل تکمیل کننده دیگری باشد ،3- بیان و ارائه تعاریف عملیاتی ،4-روانی متن ،5-انسجام و برقراری ارتباط معنایی جملات با یکدیگر،6-توجه به اصول استنادهی ،7-انسجام در ساختار متن ، 8- ارائه نتایج و پیشنهادها در انتهای پایان نامه،9-ارائه پیوست های لازم10- اجرای  نکات دستوری و نگارشی شامل اجرای درست سایزها ، فونت، فاصله گذاری ها و دستور العمل های لازمه در فرمت خواسته شده دانشگاه مربوطه با پایان نامه شما11- فهرست بندی  براساس موضوعات، فصل ها، اشکال، جداول و غیره.

 

منبع: راهنمای نگارش پایان نامه ارشد