سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فن بیان برای سخنرانی جلسه دفاع پایان نامه

10 نکته کلیدی برای سخنرانی در جلسه دفاع پایان نامه ی کارشناسی ارشد


تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که چرا در جلسات سخنرانی به خصوص جلسه دفاع پایان نامه یا رساله دچار ترس و اضطراب می شویم؟ بی شک یکی از عمده نگرانی های همه  ما دانشجویان یا محققین در جلسات دفاع ا سخنرانی ها، ترس از یاد بردن مطالبی است که با صرف وقت و انرژی بسیار گردآوری کرده ایم.

فن بیان برای سخنرانی جلسه دفاع


بسیاری از افراد برای حل این مشکل راه حل ساده ای دارند و آن تهیه اسلایدهای در غالب فایل Power Point است.
اما بیش از اینکه نگران از دست رفتن اعتبارتان به دلیل فراموشی مطالب باشید بهتر است به این بیندیشید که مخاطب شما با زیرکی خیلی زود اتکای صرف شما به اسلایدهایتان را خواهد فهمید و این شروع یک فاجعه در جلسه دفاع شماست.
یک سخنران با تجربه پیش از شروع اسلاید بعدی محتوای آن را به بیننده ارائه میکند تا تسلط خود بر موضوع را به رخ بکشد و این امر از کسالت بار شدن جلسه جلوگیری میکند.
اما برای رسیدن به این میزان از تسلط در ادامه به 10 نکته کلیدی اشاره می کنم. لازم به ذکر است که تسلط در سخنرانی های شما با تکرار این نکات به ثمر خواهد نشست.
 
1.  روش کاخ ذهن
تحقیقات مغز انسان به دانشمندان ثابت کرده، بهترین حالت حفظ و به خاطر سپاری یک رویداد حضور در آن موقعیت خاص است. لذا بهترین زمان حفظ نتایج و دستاوردهای شما، زمانیست که در آزمایشگاه مشغول کار بر روی نمونه هایتان هستید یا در کتابخانه مشغول مطالعه متون و جمع آوری مطالب و اطلاعات مورد نیاز.  
2.  استفاده از نقشه های ذهنی
این روش برای همه افراد توصیه می شود اما آن دسته از افرادی که یادگیری بصری بالایی دارند بیشترین سود را از این تکنیک خواهند برد. در این روش شما به جای نسخه و یادداشت برداری های معمول، از یک گراف ذهنی مطابق آنچه که بر رروی کاغذ رسم می شود استفاده خواهید کرد. این گراف ذهنی به شما این امکان را می  دهند که در هرلحظه از جلسه با کمک تکنیک بعدی مسیر خود را در جهت درست حفظ کنید.
3.  تمرکز در 8 ثانیه
بعد از پایان هربخش و قبل از شروع بخش بعدی 8 ثانیه طول خواهد کشید که مطلب جدید شما (که یا با نگاه بر یادداشت هایتان و یا با مرور نقشه ذهنی) در ذهن شما جای گیرد. پس تمرکز 8 ثانیه ای را جدی بگیرید.
 
4.  تمرین 3 تا 20 دقیقه
این تمرین مناسب برای جلسه دفاع پایان نامه کارشناسی ارشد است. ابتدا کرنومتر را روی 20 دقیقه تنظیم کنید و هرآنچه که می خواهید در جلسه ارائه دهید مطابق نقشه های ذهنی یا یادداشت هایتان مطرح کنید و زمان بگیرید. قطعا در تمرین اول زمان شما از 20 دقیقه فراتر خواهد رفت اما نگران نباشید درتمرین دو 20 دقیقه بعدی شما خواهید فهمید که چه جملات اضافی ای را برای حفظ زمان سخنرانی خود حذف کنید. توصیه می کنم این تمرین را از چند روز قبل از جلسه دفاع خود شروع کنید ان امر به شما کمک خواهد کرد بهترین و جذاب ترین جملات برای ارائه را بیابید.
5.  تمرین با صدای بلند
تکرار کلمات با صدای بلند حافظه را به میزان 10 درصد فعال تر خواهد کرد. بهتر است بین 5 تا 10 مرتبه سخنرانی خود را با صدای بلند تمرین کنید که این تمرین علاوه بر افزایش اعتماد به نفس شما به یافتن کلمات و جملاتی از درون شما و نه صرفا از یاددشت هایتان کمک خواهد کرد.
 
6.  تمرین با موزیک
موزیک بی کلام با ریتمی نسبتا تند به دلیل فعال کردن هر دو نیمکره مغز و برقراری تعادل در درک مفاهیم میان این دو نیمکره باعث حفظ اطلاعات بیشتری خواهد شد لذا برای تمرین متن سخنرانی بهتر است از موزیک استفاده کنید.
 
7.  ضبط صدا
صدای خود را هنگام تمرین ضبط کنید و سپس به آن گوش دهید با این کار از روش های دیداری و شنیداری تقویت حافظه به طور همزمان استفاده می کنید.

8.  قبل از خواب تمرین کنید
بهترین زمان برای به خاطر سپاری هر مطلبی ساعتی پیش از خواب شما خواهد بود. این نکته از اسرار مهمی است که محققان در ارتباط با حافظه و یادگیری و خواب به ان دست یافته اند. ساعتی قبل از انکه بخوابید متن سخنرانی خود را تمرین کنید چرا که ذهن شما هنگام خواب اطلاعات پیش از آن را پردازش می کند.
 
9.  ارتقای حافظه فعال
سیستمی که در مغز به ارتباط بین حفظ اطلاعات، تجزیه و تحلیل، استدلال و یادگیری به طور همزمان می پردازد، حافظه فعال نام دارد که تقویت این نوع از حافظه تنها با تمرین و تمرکز امکان پذیر خواهد بود.
 
10.  در پایان، سخت نگیرید و وسواسی نباشید
این سخنرانی شماست و تنها شمایید که میدانید چه ایده هایی را قرار است به مخاطب ارائه دهید پس اگر مطلبی را فراموش کردید با اعتماد به نفس و بدون دست پاچگی از آن بگذرید و اگر در طول جلسه آن را به یاد آوردید با ذکر این جمله که "نکته دیگری اضافه کنم " آن را مطرح کنید. به یاد داشته باشید که شما خواننده یک کنسرت نیستید که مخاطبین تمامی اشعار را از حفظ باشند پس نگرانی های بی مورد را کنار بگذارید و از همین لحظه نکات این متن را تمرین کنید.

منبع: فن بیان برای سخنرانی جلسه دفاع پایان نامه