سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مقالات ژورنالی یا کنفرانسی

مقالات ژورنالی یا کنفرانسی؟!! کدامیک با ارزشتر است؟
از سوالات مهمی که ذهن بیشتر دانشجویان را بعد از دفاع درگیر میکند ارائه مقاله یا مقالاتی از پایان نامه خود و یا مرتبط با موضوعپژوهش ایشان است. اینکه مقالات ژورنالی با ارزشترند یا مقالات کنفرانسی؟

مقالات ژورنالی یا کنفرانسی


اگر چه در کشور ما اعتبار مجلات بیشتر از کنفرانس هاست اما باید توجه داشت که مجلات و کنفرانس های با درجات علمی متفاوت نیز وجود دارند و کنفرانس های معتبری هم در دنیا وجود دارند که اعتباری بسیار بیشتر از ژورنالهای معتبر دارند و معیار بسیاری از دانشگاه های معتبر دنیا، شرکت دانشجویان در این کنفرانس ها و ارائه مقاله است.


مقاله کنفرانسی چیست؟


قبل از توضیح درباره مقاله کنفرانسی باید به تعریف مقاله بپردازم. مقاله تحقیقی است که یک یا تعدادی از افراد برای ارائه نکاتی جدید به جامعه علمی و نشر و اشاعه آن نگارش می شود. مقالاتی که در کنفرانس ها ارائه و چاپ می شوند به Proceedings معروفند. 
در صورت داشتن بار علمی بالا، مقالات می توانند بعد از چاپ در کنفرانس ها در ژورنال های معتبر هم چاپ شوند یا در کتابخانه های دیجیتالی مثل ieee قرار گیرند. که در این حالت کنفرانس ها برای چاپ مقالات مبالغی هم دریافت می کنند.


مقاله ژورنالی چیست؟


تعریف ژورنال: ژورنال همان مجله است که به شکل دوره ای ( هفتگی، ماهانه یا سالانه ) چاپ می شود و در هر دوره تعدادی از مقالاتی که مورد تائید داوران آن ژورنال است قرار داده می شود.
چاپ مقالات در ژورنال ها خالی از زحمت نیست چرا که داوران با مطالعه مقاله شما اشکالاتی را مطرح کرده و از شما می خواهند که هرچه سریعتر این اشکالات را رفع کنید و این امر ممکن است چندین بار تکرار شود.
خلاصه ای از تفاوت ها:
1-معمولا ارائه مقاله در ژورنال سخت تر از کنفرانس است.
2-چاپ مقاله در ژورنال ها هزینه دارد ولی در کنفرانس ندارد.
3-معمولا اعتبار ژورنال ها بالاتر از کنفرانس هاست به جز مواردی از کنفرانس های بسیار معتبر.
بر چه معیاری تشخیص دهیم که مقاله نوشته شده ی ما برای ژورنال مناسب است یا کنفرانس؟
یک مقاله ژورنالی، مقاله ایست که برای نگارش آن لازم است پژوهشگر موضوع را به دقت بررسی کرده، تمام زوایای آن را سنجیده و نوعی نگارش شود که از نظر علمی نتوان از آن ایراد گرفت. در طول این مدت می توان موضوع مورد بررسی را جزئی تر کرده و پس از به نتیجه رسیدن در هر مرحله یک مقاله کنفرانسی ارائه داد تا در نهایت از مجموع چند مقاله کنفرانسی یک مقاله ژورنالی ارائه کرد.
به این نکته توجه داشته باشید که اعتبار مقالات ژورنالی معمولا به دلیل طولانی بودن زمان داوری ژورنال هاست.
در خصوص موضوعاتی که سالهای زیادی مورد بررسی و کار پژوهشی قرار گرفته اند معمولا بسیار دشوار است که ایده ای نو ارائه شود و رشد این موضوعات معمولا حاصل تلاش پژوهشگران مختلف و در طی زمان صورت می پذیرد لذا ممکن است شما مقاله ای معتبر در یک ژورنال معتبر ببینید که ایده ای کوچک مطرح کرده پس لازم نیست ایده ها شاخ داشته باشند تا مقاله شما تائید و چاپ شود.
آیا می توان یک مقاله را همزمان برای یک ژورنال و یک کنفرانس ارسال کرد؟
می توان یک مقاله را هم زمان هم برای یک ژورنال و هم برای یک کنفرانس ارسال کرد ولی واقعیت این است که اگر مقاله شما ارزش چاپ در ژورنال را نداشته باشد با این کار وقت خود را تلف کرده اید. بهترین کار ممکن این است که ابتدا مقاله را برای کنفرانس ارسال کرده تا نظرات مختلف داوران و حاضرین را دریافت کنید و سپس با اعمال تغییرات و اصلاحات نسخه ژورنالی آن را برای ژورنال ارسال کنید.

منبع: مقالات ژورنالی یا کنفرانسی