سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تضاد منافع در مقالات

تضاد منافع (conflict of interests ) در مقالات چیست؟

گاهی ژورنال ها از نویسندگان مقالات خود می خواهند که وجود یا عدم وجود تضاد منافع را در مقاله مشخص کنند و در صورت عدم وجود تضاد منافع نویسنده به ژورنال تعهد دهد که این مقاله تضاد منافع ندارد.

تضاد منافع در مقالات

 
حال این سوال مطرح می شود که تضاد منافع یا ( conflict of interests ) چیست؟
اگر بین نویسندگان مقاله و یا بین نویسنده ی مقاله و حامیان مالی پژوهش تضادی باشد اصطلاحا به ان تضاد منافع می گویند. لذا بهتر است نویسندگان باهم یا با حامی مالی، منافع خود را هم سو کرده و در غیر این صورت باید پیش از چاپ مقاله تضاد منافع مقاله ی خود را افشا کنند. تضاد منافع بخشی از اخلاق پژوهشی است و لازم است پیش از انتشار مقاله، نسبت به انتخاب ژورنال و ترتیب نام نویسندگان رضایت  طرفین در میان باشد. ژورنال های مختلف نسبت به بررسی تضاد منافع متفاوت عمل می کنند. بعضی ژورنال ها فرمی تحت عنوان کپی رایت ارسال کرده و بدون تکمیل این فرم مقاله را وارد جریان داوری نمی کنند. این فرم باید توسط نویسنده ی مسئول یا همه ی نویسندگان امضا شود. در صورت داشتن حامی مالی نویسندگان موظفند حتما در قسمت تقدیر و تشکر نام آنهارا ذکر نمایند. نویسندگان در این فرم متعهد می شوند که مقاله در ژورنال دیگری پذیرش نشده و نخواهد شد.
در صورت تضاد منافع بین نویسندگان یا حامیان مالی، ژورنال به اختلافات و شکایات نویسندگان پاسخ نخواهد داد و در روند داوری و پذیرش مقاله هم اختلال ایجاد خواهد شد و چه بسا ژورنال بدون داوری مقاله را رد خواهد کرد. پس لازم است پیش از هر اقدامی به توافق منافع برسید. تضاد منافع در اخلاق پژوهش معنای دیگری هم دارد و اینکه نویسندگان به دلیل منافع شخصی از گزارش دهی شفاف و اصولی چشم پوشیده و صرفا به شکل گزینشی و فقط نتایج مورد پسند خود را مطرح می کنند.

منبع: تضاد منافع در مقالات