سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نکاتی در نگارش پروپوزال

مهم ترین نکات در نگارش پروپوزال 

1-    عنوان باید نه کوتاه و نه خیلی طولانی باشد بلکه باید همه آن چیزی که منظور اصلی پروژه را می رساند در آن مطرح شود و نوآوری داشته باشد.
2-    واژگان مناسب برای شروع یک عنوان: طراحی، تحلیل، بررسی، تبیین و ... می باشد.
3-    در انتخاب موضوع تحقیق توجه به این نکته ضروری است که موضوع باید قابلیت اجرایی داشته باشد و به برطرف کردن مشکلات یا معضلاتی از جامعه بپردازد. 
4-    در بیان مسئله تمامی ابعاد موضوع باید به طور مستند بررسی شده و مشکلات ناشی از آن، هدف از بررسی آن مسئله توسطپژوهشگر و نحوه بررسی متغیرها عنوان شود.
5-    هدف از نکارش پیشینه تحقیق، عدم دوباره کاری، آشنایی با روش های تحقیق که در مطالعات پیشین استفاده شده و همسو سازی پروژه یا پایان نامه با نتایج و دستاوردهای قبلی.
6-    در نگارش پیشینه تحقیق لازم است از منابع و مراجع مرتبط استفاده شود و با بررسی آنها نتایج قبلی مورد نقادی قرار گیرد.
7-    در طرح سوالات توجه داشته باشید که  تعداد سوالات محدود و صریح و بدون ابهام باشند. 
8-    سوالات باید اهداف مورد نظر را در بر داشته باشند و یک متغیر را مطرح کنند.
9-    فرضیات جملات خبری ساده ای هستند که دو یا چند متغیر در آنها دیده می شود.
10-    تائید یا رد یک فرضیه صرفا بعد از آزمودن آنها تعیین شده و نمی توان پیش از آن جانبدارانه به تائید یا رد مسئله پرداخت.
11-    مشخص کردن نوع تحقیق، بسیار ضروری است چرا که مسیر اجرایی گردن یک پروژه را برای دانشجو روشن خواهد کرد.
12-    در انتخاب منابع دقت شود که در هر بخش پروپوزال منابع مرتبط مطالعه، بررسی و استفاده شود. از پرداختن به منابعی که صرفا مروری هستند خودداری کنید. منابع اصیل برای نگارش پروپوزال از اهمیت بیشتری برخوردارند. در این منابع روش تحقیق کاملا مشخص شده و جزییات ان کار را برای دانشجو ساده تر خواهد کرد.

 

نکاتی در نگارش پروپوزال

منبع: نکاتی در نگارش پروپوزال