سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پایان نامه دکترا

رساله یا پایان نامه دکترا

یکی از اهداف پایان نامه و به طور کلی تحقیق, شناخت اصول, قواعد و روشهای دانش است و پایان نامه ای که دانشجو ارایه می دهد خلاصه ای از آموخته های او طی چند سال تحصیل است.  به عبارتی این تحقیقات می توانند ملاکی برای ارزیابی دانشجویان باشد .

پایان نامه دکترا


پایان نامه, تز و یا رساله چارچوب و قواعدی دارد که رعایت آنها برای دانشجو الزامی است. دانشجو موظف است آخرین آیین نامه پایان نامه را از سایت دانشگاه خود دریافت کند و بعد از آن شروع به تدوین کند. به طور کلی آیین نامه پایان نامه دکترا به سه بخش صفحه های ابتدای پایان نامه, صفحه های متن پایان نامه و صفحه های انتهای پایان نامه که ساختار آنها به شرح زیر است :
در بخش ابتدایی پایان نامه صفحاتی مانند صفحه بسم الله الرحمن الرحیم , طرح روی جلد, صورت جلسه دفاع از پایان نامه, تعهد نامه و حق چاپ  و تکثیر, چکیده و فهرست قید می شوند. چکیده بخش بسیار مهمی در این قسمت است و شامل خلاصه ای از موضوع تحقیق, روش جمع آوری داده ها و نتیجه حاصل از پژوهش می باشد. دقت داشته باشید که چکیده و مقدمه با هم تفاوت دارند وتفاوتشان در این است که چکیده به نتیجه کار هم اشاره می کند و عصاره ای از کل تحقیق است اما مقدمه سرآغاز و شروع متن پایان نامه است و پس از آن متن اصلی را بسط می دهند.
در قسمت صفحات متن پایان نامه  پنج فصل وجود دارد که به این صورت هستند : طرح مساله, مروری بر ادبیات, روش تحقیق, یافته های تحقیق و نتیجه گیری.

فصل اول پایان نامه: طرح مساله
پژوهشگر در این فصل به توضیح مقدمه, عنوان تحقیق, بیان مساله, اهمیت و ضرورت تحقیق می پردازد. به طور کلی در این فصل اهداف کلی و جزیی و تعیین قلمرو مکانی و زمانی تحقیق را شرح می دهند.
فصل دوم پایان نامه: مروری بر ادبیات
مقدمه را در این فصل شرح می دهند. همانطور که می دانید مقدمه سرآغاز یک متن است و باید به گونه ای باشد که اهداف و اهمیت تحقیق را نشان دهد. پس از مقدمه نظریه های پیرامون موضوع تحقیق را بررسی می کنند و تحقیقهای انجام شده در زمینه موضوع را شرح می دهند.
فصل سوم  پایان نامه: روش تحقیق
در این فصل از پایان نامه طرح, روش و فرآیند تحقیق را توضیح می دهند و برای این کار از نمونه های آماری استفاده می کنند. پژوهشگر باید توضیح دهد که برای گردآوری اطلاعات تحقیق از چه روشهای اماری استفاده کرده و حجم و روش نمونه گیری را شرح دهد.
فصل چهارم پایان نامه: یافته های تحقیق
این فصل از رساله به تجزیه و تحلیل داده ها اختصاص دارد و متغیرهای تحقیق را در آن شرح می دهند.

فصل پنجم پایان نامه: نتیجه گیری
در آخرین فصل رساله نتایج تحقیق را تجزیه و تحلیل می کنند و محدودیتهای در اختیار و خارج از اختیار پژوهشگر را توضیح می دهند. پیشنهادهای برگرفته از تحقیق و پیشنهادهایی برای پژوهش بعدی می تواند در این قسمت ذکر شود.
صفحه های انتهای پایان نامه شامل پیوست , فهرست منابع و چکیده تحقیق به زبان انگلیسی می باشد.
تز یا رساله دکتری به طورکلی باید حاوی ایده و مطلبی باشد و نسبت به رساله های مقاطع دیگر حجم مطالب بیشتری داشته باشد. دانشجوی دکترا باید توقع بالایی از خود و پژوهشی که قرار است ارائه بدهد داشته باشد. به دلیل اینکه بسیاری از دانشجویان از اصول پایان نامه آگاهی ندارند ما به شما مشاوره رایگان ادیت اکسپرتس را پیشنهاد می کنیم. متخصصین مجرب ما آماده انجام پایان نامه شما می باشند.

منبع: پایان نامه دکترا