سفارش تبلیغ
صبا ویژن

از الزویر چه می دانید؟

تاریخچه الزویر


لوئیس الزویر در 1580 میلادی یک چاپخانه ی خانوادگی را در هلند با نام خانوادگی الزویر تاسیس کرد. در 1880 میلادی یعنی 300 سال بعد از آن تاریخ این چاپخانه ی خانوادگی به یک کمپانی بزرگ تبدیل شد و فعالیت هایش را رسمی کرد. این انتشارات امروزه به یکی از دو قطب اصلی علمی دنیا در کنار ISI امریکا، در پایتخت هلند، آمستردام مشغول فعالیت است.
امروزه الزویر به بیش از 30 میلیون محقق، پژوهشگر، دانشمند و دانشجو از سراسر جهان خدمات علمی ارائه می دهد. نزدیک به 7000 کارمند در 24 کشور دنیا دارد و 6000 نویسنده هم با این کمپانی بزرگ همکاری می کنند. تا به امروز بیش از 20 هزر جلد کتاب از بهترین و معتبر ترین کتب علمی دنیا و 2700 مجله توسط این انتشارات بزرگ منتشر شده است.

 


لوگوی رسمی الزویر


در لوگوی الزویر پیرمردی دیده می شود که در حال چیدن انگور از یک تاک پیچیده به دور یک نارون است. و در قسمتی دیگر عبارت "تنها نه" به چشم می خورد. در تفسیر این تصویر در تاریخچه ی الزویر اشاره شده که این تصویر به رابطه ی محقق و ناشر اشاره دارد به طوریکه ناشر باید مثل یک نارون، تکیه گاه مستحکم و مطمئنی برای محقق (تاک) تکیه زده به آن باشد و از آن حمایت کند.

زیرمجموعه‌های الزویر


در 1880 و بعد از آغاز رسمی فعالیت های الزویر به عنوان یک ناشر بین المللی و معبتر در دنیای علم، الزویر گسترش بسیاری یافت و زیر مجموعه های بسیاری را به بدنه ی اصلی شرکت اضافه کرد. از جمله معروف ترین زیر مجموعه های الزویر می توان به ساینس دایرکت و اسکوپوس اشاره کرد.
ساینس دایرکت
ساینس دایرکت، بانک اطلاعاتی ای است که بیش از 11 میلیون مقاله و فصل کتاب را در خود جای داده و هر سال هم نیم میلیون عنوان جدید به آن افزوده می شود. ساینس دایرکت پایگاهی است که در آن بیش از 25 درصد تولیدات علمی دنیا انجام گرفته و به دنیای علم عرضه می شود. این پایگاه در بسیاری از رشته های علوم پایه، فیزیک، کامپیوتر، حقوق و سیاست و ... صدها ژورنال به چاپ می رساند.

اسکوپوس
21 موسسه از سراسر دنیا به دعوت الزویر در سال 2004 تصمیم به راه اندازی یک پایگاه اطلاعات علمی گرفتند گه اسکوپوس نام گرفت. اسکوپوس به نوعی در مقابل تامسون رویترز و رقیب آن محسوب می شود. اسکوپوس موسسات علمی و دانشمندان را بررسی کرده و به آن ها اعتبار و رتبه می دهد. هم چنین مطابق معیار های خود، نشریات و مقالات علمی را کیفیت سنجی کرده و برترین کشور ها را از نظر تولیدات علمی مشخص می کند. همچنین این موسسه به بررسی تعداد استنادات و ارائه چکیده مقالات می‌‌پردازد. امروزه بیش از 18500 ژورنال از 5 هزار انتشارات در سراسر دنیا در اسکوپوس نمایه شده اند. هم چنین امکان استفاده از 5 میلیون صفحه ی کنفرانس و 50 میلیون سند دیگر در سایت اسکوپوس در اختیار کاربران قرار کرفته است. در پایان اگر بخواهیم مقایسه ای بین اسکوپوس و ISI داشته باشیم باید اشاره کرد که اسکوپوس حدود 20 درصد بیشتر از رقیب امریکایی خود گستردگی داشته و مجلات بیشتری را در مقایسه با آن نمایه می کند. البته این موضوع هیچ تاثیری در اعتبار ISI نداشته و اعتبار مقالات ISI همیشه به قوت خویش باقی است.

منبع: از الزویر چه می دانید؟