سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مدیریت داده های پایان نامه

دغدغه ای بزرگ: جمع آوری داده های کافی برای انجام پایان نامه یا پژوهش!

این موضوع به نظر مسئله ای درگیر کننده برای دانشجویان است. چه داده های اولیه باشد یعنی داده هایی که خودتان از آزمایشات، پرسشنامه، مصاحبه و کار زمینه ای جمع آوری کرده اید، چه داده های ثانویه یا همان داده هایی که توسط دیگر افراد ایجاد شده اند(مانند یافته هایی از پژوهش های گذشته، گزارشات دولتی و ...).

اما واقعا مهم است که به نحوه مدیریت و سازمان دهی داده های پایان نامه یا پژوهش خود اهمیت بدهید.

استراتژی مدیریت داده ها

مدیریت داده ای خوب است که :

  • به شما کمک کند تا از از دست دادن داده های پژوهش در امان باشید
  • حین تحلیل داده ها کارایی و راندمان شما را افزایش دهد
  • الگوها و تم را به طور واضح نمایش دهد
  • به شما این اطمینان را بدهد که یافته هایتان نتایجی منسجم و قوی داشته باشند
  • نشان دهند که شما پژوهشگری بسیار دقیق هستید

نکات مهم پیش از جمع آوری داده ها ادامه مطلب...

ویرایش مقاله بخش دوم

 

زمانی که به مطالعه مقاله ای عالی می پردازید از خود این سوال را بپرسید: نویسنده چگونه این کار را می کند؟ چطور کاری می کند من- به عنوان خواننده متن- در ذهن تصویر سازی کنم و به ذهن نویسنده مقاله پی ببرم؟ سعی کنید به رمز موفقیت نویسنده پی ببرید و برخی از آنها را در راستای کار خود به کار ببرید. هر نویسنده وپژوهشگری اول از همه خواننده خوبی است. برخی از نکاتی که در این راه به شما کمک می کند در زیر ذکر شده اند:

ادامه مطلب...

ویرایش مقاله بخش اول

 

هر کسی در دوره تحصیل خود با نگارش مقاله و مسایل ویرایشی مواجه شده است. پس از اتمام نگارش شروع به تجزیه و تحلیل فرضیات، شواهد و ایده هایتان می پردازید و پس از آن با خود فکر می کنید خواننده مقاله چه نظری راجع به آن خواهد داشت؟ پیش بینی این پاسخ با ویرایش نهایی مقاله صورت می گیرد.

ادامه مطلب...

نکاتی درباره استفاده موثر از جدولها و نمودارها در مقالات تحقیقات

مطالعات متعدد، دستورالعمل‌های مجلات و سخنرانی‌های آموزشی زیادی درباره نحوه نگارش مطالب علمی‌وجود دارند که موید نقش قابل تأمل جدول‌، شکل‌ و نمودار (جزئیات نمایشی) در بالا بردن کیفیت نوشته‌ها هستند. این اقلام نمایشی در مرحله غربالگری و گزینش مقاله، دیدی کلی از یافته‌های مطالعه را پیش چشم بازبین‌ها و سردبیران مجلات قرار می‌دهد، و پس از آن انتشار مقاله، همین نقش را برای خوانندگان پی می‌گیرند (خوانندگانی که برخی از آنان فقط این اقلام را از نظر می‌گذرانند و اساساً با بقیه مطالب نوشته کاری ندارند). این عناصر بصری در ارائه هر چه واضح‌تر و موجز‌تر نتایج دقیق و روابط پیچیده، الگوها، و نظام‌ها؛ کاهش طول نوشته‌ و افزایش درک خواننده از نتایج مطالعه چاپ شده به کمک نویسندگان می‌شتابند. در عین حال که جدول‌ها و شکل‌های به خوبی ارائه شده در مقالات تحقیقاتی با کارآمدی زیاد، می‌تواند به دریافت و انتقال اطلاعات بپردازند، جدول‌ها و شکل‌هایی که ضعیف ازائه شده باشند می‌تواند خوانندگان را به اشتباه واداشته و در اثربخشیمقاله اختلال ایجاد نمایند. مقاله حاضر در پی ارائه برخی دستورالعمل‌های ضروری برای استفاده موثر از جدول‌ها و نمودارها در مقالات تحقیقاتی است تا به نویسندگان در یافتن تعادل مناسب یاری رساند.

 

ادامه مطلب...